De växer inte på höjden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brännmanet
    • August 2007
    • 46

    De växer inte på höjden

    Hejsan!

    Jag har problem med mina växter som inte vill skjuta i höjden alls. Jag har nu en javaormbunke vars blad bara blir brunsvarta och fula.
    En annan vattenormbunke som får nya gröna blad men de trasar alltid sönder direkt, de som flyter på ytan är dock fina och gröna.

    Har jag för dåligt ljus? Jag har inte bytt mitt lysrör sen jag fick mitt kar och det måste vara närmare fem år sen. vad är rekomenderat för ett kar på 54l? Det står vid balkongen så det borde få lite ljus utifrån också.

    Jag har också ett gäng av de där vanliga långa växterna som ser ut som gräs lite grann, dessa förökar sig som galningar. Sprider sig som ogräs över botten men sträcker sig inte alls mot ytan vad jag kan se.

    Jag behöver lite råd om hur jag får upp växterna och dessutom hur man blir av med blågröna alger...

    Tack på förhand!
    -En kvinna utan en man är som en fisk utan en cykel-
  • Brännmanet
    • August 2007
    • 46

    #2
    Verkligen ingen som vet något om detta?
    -En kvinna utan en man är som en fisk utan en cykel-

    Kommentar

    • Doden

      #3
      12
      Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 18:44.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Vad är det för lampor?
        Visst ljus får växterna att växa på höjden och annat ljus får dom att breda ut sig.
        Senast redigerad av defdac; 16 April 2009, 20:56.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Brännmanet
          • August 2007
          • 46

          #5
          Ursprungligen postat av Doden
          Vad har du för flytväxter?
          och hur mycket? dom kanske täcker ytan så att ljuset inte kommer ner till dom andra växterna.
          Det är inte alls många, några få ormbunkar bara som inte sitter i sanden...
          -En kvinna utan en man är som en fisk utan en cykel-

          Kommentar

          • Brännmanet
            • August 2007
            • 46

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Vad är det för lampor?
            Visst ljus får växterna att växa på höjden och annat ljud får dom att breda ut sig.
            Jag är inte helt säker på vad det är för rör eller vilken effekt det har.. Men vilket ska jag byta till om jag vill få dem att växa på höjden?
            -En kvinna utan en man är som en fisk utan en cykel-

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              GroLux brukar få växter att sträcka rejält på sig på höjden, medans högkelvin trifosforrör med mycket stor andel blått och väldigt liten andel rött får dom att tro att dom redan vuxit upp till himlen och därför breder ut sig. Exempelvis Aquarelle, Aquastar, Triton, PowerGlo, LifeGlo.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Johan Ågren
                • March 2009
                • 113

                #8
                Om jag vill hålla nere växter (lågt akvarium), men ändå ha en frodig tillväxt, kan då kombinationen power-glo och aquarelle vara bra? Har bara power-glo just nu, men ska snart sätta in en uppsättning lysrörshållare till. Vidare så vill jag ha en bra färgåtergivning i akvariet. Tycker att power-glo är rätt så trevligt faktiskt, i alla fall efter den värsta intensiteten på röret lagt sig efter några veckor.
                Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

                Kommentar

                Arbetssätt...