Dosera EC när?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    Dosera EC när?

    Tjaba,

    Har en fråga när jag borde dosera EasyCarbo. Det är nämligen så att hos mig tänds mina akvarium vid 8.30 till 9.30 sedan är det släckt fram till 15.00 till 23.00.

    Det är även så att jag kommer hem vid 21 oftast om jag ens kommer hem så frågan är om det går bra att dosera EC vid 9 innan man går ut? med tanke på att det är släck sen halva dagen och då tas inte co2 upp av växterna. Eller ska jag fortsätta att dosera vid 21 men då oregelbundet?

    /Darek
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Dina tider för ljus är inte alls bra. Växterna behöver en enda lång jämn belysningstid för att kunna tillgodogöra sig ljuset. De har en viss omställningstid. Månljusbelysning i form av några dioder (spot eller skena) kan vara ett alternativ för att utsträcka belysningstiden. Vad tror du om månljus på morgonen till kl 12 Lysrör från kl 12- 22 och sedan månljus till kl 23?

    I övrigt tror jag att du kan ge EC på morgonen.
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • Darre
      • March 2008
      • 378

      #3
      Ursprungligen postat av MattiasL
      Dina tider för ljus är inte alls bra. Växterna behöver en enda lång jämn belysningstid för att kunna tillgodogöra sig ljuset. De har en viss omställningstid. Månljusbelysning i form av några dioder (spot eller skena) kan vara ett alternativ för att utsträcka belysningstiden. Vad tror du om månljus på morgonen till kl 12 Lysrör från kl 12- 22 och sedan månljus till kl 23?

      I övrigt tror jag att du kan ge EC på morgonen.
      Njae det tror jag inte att jag håller med om det...
      Hade förut tänd från 12 till 23 då hade jag massor med alger. Sedan fick jag höra att det är bra att ha ett mellanrum med släckta lysrör just för att algerna inte ska trivas värst bra. Och kan säga att detta stämmer faktiskt rätt bra.
      Däremot så skulle jag kunna utöka tiden på morgonen från 1 till 2 timmar istället (har belysningen på bara för att kunna kolla läget på morgonen innan jobbet)

      Men om man håller sig till EC så tror du att jag kan dosera på morgonen utan att jag kväver fiskarna under den släckta perioden?

      /Darek
      Life´s a fish and then you die...
      Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Ursprungligen postat av Darre
        Njae det tror jag inte att jag håller med om det...
        Hade förut tänd från 12 till 23 då hade jag massor med alger. Sedan fick jag höra att det är bra att ha ett mellanrum med släckta lysrör just för att algerna inte ska trivas värst bra. Och kan säga att detta stämmer faktiskt rätt bra.
        Däremot så skulle jag kunna utöka tiden på morgonen från 1 till 2 timmar istället (har belysningen på bara för att kunna kolla läget på morgonen innan jobbet)

        Men om man håller sig till EC så tror du att jag kan dosera på morgonen utan att jag kväver fiskarna under den släckta perioden?

        /Darek
        Hej!
        Jag tror fortfarande att det är mindre bra att ha släckt mitt i belysningstiden, men funkar det för dig så är det väl OK. Om man kör normal dos EC kan jag inte tänka mig att det ska kunna skada fisken oavsett när den doseras. Någon som har en annan åsikt?
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • Skiren
          • December 2005
          • 749

          #5
          Dosera EC när du vill det spelar ingen roll. Vad gäller ljuset så är det känt att det kan ha viss effekt på algerna om man har ett uppehåll mitt på dagen några timmar. Men får du alger så är det inte ljustiden du har fel på utan hälsan/mängden av dina växter. Men du behöver nog justera ljustiderna lite så att uppehållet blir någerlunda mitt i belysningsperioden. t.ex 8-13 15-22
          http://skiren.blogspot.com

          Kommentar

          • Darre
            • March 2008
            • 378

            #6
            Ursprungligen postat av Skiren
            Dosera EC när du vill det spelar ingen roll. Vad gäller ljuset så är det känt att det kan ha viss effekt på algerna om man har ett uppehåll mitt på dagen några timmar. Men får du alger så är det inte ljustiden du har fel på utan hälsan/mängden av dina växter. Men du behöver nog justera ljustiderna lite så att uppehållet blir någerlunda mitt i belysningsperioden. t.ex 8-13 15-22
            Oki doki då sätter jag 2 extra timmar på morgonen istället så får vi se om algerna dyker upp Just nu är det fint i akvariet inga alger som jag kan se
            Ville bara kolla dosering av EC...

            Tack för era svar
            /Darek
            Life´s a fish and then you die...
            Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

            Kommentar

            Arbetssätt...