andmat och salt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #16
    Ursprungligen postat av Flaxss
    om det nu visas att den inte gillar salt efter jag testat det så kommer jag sluta salta då jag inte kan vara utan andmat. och dom fiskar som vill ha salt får då vara utan andmat.
    Hur e du funtad egentligen...!?

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Tänk bara på att det finns andra växter som ogillar salt förutom andmat. Andmaten är den växt jag haft som varit känsligast, men t.ex. Vallisneria är inte mycket tåligare, den vek sig vid 3 promille.

      1 molar NaCl = 58.4 gram/liter, dvs 100 millimolar = 5.8 gram/liter = 5.8 ppt. En så hög salthalt dödar alla vanliga akvarieväxter inom nån vecka.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #18
        Ursprungligen postat av Azur
        Tänk bara på att det finns andra växter som ogillar salt förutom andmat. Andmaten är den växt jag haft som varit känsligast, men t.ex. Vallisneria är inte mycket tåligare, den vek sig vid 3 promille.

        1 molar NaCl = 58.4 gram/liter, dvs 100 millimolar = 5.8 gram/liter = 5.8 ppt. En så hög salthalt dödar alla vanliga akvarieväxter inom nån vecka.

        I försöket jag länkade till hade andmaten blivit tre gånger så mycket på en vecka i den halten, om jag läst rätt, kanske har näringsnivåerna inflytande?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Ursprungligen postat av Erik...
          I försöket jag länkade till hade andmaten blivit tre gånger så mycket på en vecka i den halten, om jag läst rätt, kanske har näringsnivåerna inflytande?
          Enligt grafen i länken så blev 10 andmat på en vecka 12 andmat i 100 mM salthalt, medan de vid 50 mM blev 19, och 14 utan tillsats av salt. Näringsnivån i alla tre försöken var förmodligen hög (destillerat vatten med "5% svingödseldammsvatten").

          Jag tror exponeringstiden har betydelse. Vad jag sett vid saltning är att andmaten inte dör direkt, utan blir mindre och ljusare och sen ruttnar över loppet av nån vecka.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #20
            Ursprungligen postat av Azur
            Enligt grafen i länken så blev 10 andmat på en vecka 12 andmat i 100 mM salthalt, medan de vid 50 mM blev 19, och 14 utan tillsats av salt. Näringsnivån i alla tre försöken var förmodligen hög (destillerat vatten med "5% svingödseldammsvatten").

            Jag tror exponeringstiden har betydelse. Vad jag sett vid saltning är att andmaten inte dör direkt, utan blir mindre och ljusare och sen ruttnar över loppet av nån vecka.

            Vi ska nog lånbyta glasögon, för vad jag läser ut är nästan 20 "Total frond Increase" vid 100 mM, och jag läser 2% swine waste.

            Jag försöker hitta en annan graf på sidan, eller någon annan förklaring till att vi läser så olika, men jag hittar inget.

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #21
              Ursprungligen postat av NIC
              Hur e du funtad egentligen...!?
              hur är du själv funtad ?

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Ursprungligen postat av Erik...
                Vi ska nog lånbyta glasögon, för vad jag läser ut är nästan 20 "Total frond Increase" vid 100 mM
                Stämmer, tricksade bort mig själv i matematikens irrgångar genom att få för mig att de räknat om till procent.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #23
                  Ursprungligen postat av Erik...
                  Jag är ju inte så förtjust i att ha en massa natriumklorid i akvarievattnet, särskilt om det är tveksamt resultat, jag har däremot funderat på att spraya väteperoxid på andmaten, men när jag läste den här tråden som blev jag inspirerad att prova att spraya mättad lösning med kalciumklorid. Det borde inte ta så lång tid med daglig sprayning.
                  Ett dygn efter första sprayningen med mättad kalciumkloridlösning såg andmaten rätt "trött ut", där dropparna hamnat var det bruna prickar på andmaten.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...