Växter i ett vanligt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gunrunner
    • February 2009
    • 56

    Växter i ett vanligt akvarium

    Hur ska man gå tillväga för att sköta växter i ett vanligt akvarium. På det enklaste sättet att få växterna att frodas dvs utan pmdd och co2. Går det?

    Jag har kört med någon växtnäring som jag inte kommer ihåg namnet på. Växterna ser inte så bra ut som jag vill, det är mina vallisinera som bladen blir trådiga av och gulnar.
    Can i walk and bark at the moon!!!!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Man kan försiktigt gå ner i vattenbytesmängd och aldrig slamsuga djupt i bottnen. Det bildas speciella bakterier i bottnen som inte ska störas och som producerar näring till växterna.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Gunrunner
      • February 2009
      • 56

      #3
      har läst lite och kommit fram till att ljusmängden kan var för liten, jag har två 18w(?) rör i min ramp, är det för lite? Satt i dag och limmade fast aluminiumfolie i rampen och det blev lite ljusare tror jag! defdac näring da? Vanlig växtnäring ifrån en akvarieaffär är det mycket hjälpande eller?
      Can i walk and bark at the moon!!!!

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av Gunrunner
        har läst lite och kommit fram till att ljusmängden kan var för liten, jag har två 18w(?) rör i min ramp, är det för lite? Satt i dag och limmade fast aluminiumfolie i rampen och det blev lite ljusare tror jag! defdac näring da? Vanlig växtnäring ifrån en akvarieaffär är det mycket hjälpande eller?
        Hur stort är akvariet?

        "Tropica PLANT NUTRITION+" är en bra växtnäring som finns i akvarieaffären.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Problemet med Plant Nutriion+ är att den är gjort för extremt täta växtakvarier som kan suga upp ammonium snabbt. Ammonium är normalt det ämne som triggar alger och dom som använt Plant Nutrition+ och Tropicas substrat i växtglesa akvarier får ofta grönvattensodling.

          PMDD innehåller inget ammonium och man får vid normal dosering en liten extra boost för dom med glest med växter.

          Drar du ner på vattenbyten så är meningen att du ska få makroämnen via bottnen och då kan det eventuellt räcka med enbart mikrogödning, men då skulle jag köpa Tropica Plant nutrition utan plusset. Dvs den utan ammonium.

          PMDD är dock billigare och en bättre helhetslösning i långa loppet.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Marsipulami
            • September 2008
            • 203

            #6
            Har du nyligen satt i Vallisneira så brukar det bli en massa bruna blad, verkar som att de behöver en ny generation blad för att det ska "sätta" sig (i alla fall i min burk)

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ytterligare ett trick med Vallisneria är att (när den tagit sig) låta den växa upp till ytan där den får både mer ljus och CO2. Visserligen blir ljusmängden ännu mindre så lägre växter kan eventuellt fara lite illa.

              Aluminiumfolie är bättre än inget för att få lite mer ljus, men sämre än matt vit färg. Med storlek på akvariet så blir det enklare att se hur lite 18 watt är 8)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Arctic
                • March 2009
                • 281

                #8
                på bauhaus hittade jag självhäftande ''spegel film'' som jag har klätt insidan av min ramp med. sen tätade jag kanterna med silikon så inget fukt kunde tränga under. det blev faktiskt jäkligt bra, bättre än aluminiumfolie :P

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  det blev faktiskt jäkligt bra, bättre än aluminiumfolie
                  Grejjen är att ögat kan luras av reflektiva material. Ett klassiskt exempel är vanliga speglar som ser ut att reflektera väldigt bra vilket dom inte gör.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Gunrunner
                    • February 2009
                    • 56

                    #10
                    Jag har ett 86 liters, det är 40cm djupt och kollade i rampen och det va 2 st 18W och hemma byggda folie reflektorer
                    Can i walk and bark at the moon!!!!

                    Kommentar

                    • Arctic
                      • March 2009
                      • 281

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Grejjen är att ögat kan luras av reflektiva material. Ett klassiskt exempel är vanliga speglar som ser ut att reflektera väldigt bra vilket dom inte gör.
                      absolut...men jag vill ändå tro att en slät blank metall film reflekterar bättre än knöglig aluminiumfolie? fast det vet man nog inte förrän man testat och mätt ljusstyrkan :P

                      sen att riktiga reflektorer är absolut bäst är inget snack om saken. även att vit blank färg är bättre än aluminiumfolie.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        .. och vit matt färg är bättre än vit blank färg 8)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Jag har ett 86 liters, det är 40cm djupt och kollade i rampen och det va 2 st 18W och hemma byggda folie reflektorer
                          Inte helt tokigt när jag räknade på en kub med 0.4 meters sidor. Orkar du inte vänta på att mineraliseringen i bottnen ska börja funka bättre med färre vattenbyten och slamsugsundvikning så kan du börja snegla på PMDD..
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...