Pyttesmå svarta tofsar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    Pyttesmå svarta tofsar

    Jag har fått pyttesmå svarta tofsar på en av mina växter. Min fråga är vad det är men framför allt hur man blir av med skiten.
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    #2
    Ingen?

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är, listigt nog, svarta tofsalger.
      Det finns mycket information här på zoopet om du söker på "tofsalger".
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • 3 guppy
        • February 2007
        • 2068

        #4
        Jaha, men hur blir man av med det?

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          som sagt, det står om det i forumet, bla här http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=105396

          här


          och längst ner på denna sida...
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • Galne-Gurra
            • April 2008
            • 1080

            #6
            Mmm siameser är ok så länge dom inte lärt sig äta vanlig fiskmat,efter det skiter dom i alger...
            http://web.telia.com/~u22310064/index.html

            Kommentar

            • Darre
              • March 2008
              • 378

              #7
              Ursprungligen postat av Galne-Gurra
              Mmm siameser är ok så länge dom inte lärt sig äta vanlig fiskmat,efter det skiter dom i alger...
              Hahahaha ja faktikst så håller jag med. Har satt mina på diet och då hade dom inget val och akvariet blev rent
              Life´s a fish and then you die...
              Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Hej 3 Guppy!
                Tofsalger råkar man nästan alltid ut för efter ett tag. Siamesiska algätare äter de späda varianterna, men låter bli de utväxta borstarna om de inte är svältfödda. Men de är bra på att beta ner nya alger. Det man måste angripa är anledningen till tofsalgerna. Jag har lärt mig att de kommer av ojämna koldioxidnivåer tex material som döda växter och för mycket mulm (skräp) i flitret eller i bottnen.
                Om man har ett växtakvarium är det bra att dosera näring så att växterna kan slå ut algerna.
                Man får vara idog o plocka bort de algangripna bladen så att nya fina kan växa ut. Efter ett tag har du besegrat tofsalgerna, men det kan ta tid.
                Föremål som angripits kan plockas upp och borstas rena från alger. Man kan koka stenar och följa diverse tips som finns här på zoopet.
                Ge inte upp!

                Lycka till!
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • 3 guppy
                  • February 2007
                  • 2068

                  #9
                  Ursprungligen postat av MattiasL
                  Hej 3 Guppy!
                  Tofsalger råkar man nästan alltid ut för efter ett tag. Siamesiska algätare äter de späda varianterna, men låter bli de utväxta borstarna om de inte är svältfödda. Men de är bra på att beta ner nya alger. Det man måste angripa är anledningen till tofsalgerna. Jag har lärt mig att de kommer av ojämna koldioxidnivåer tex material som döda växter och för mycket mulm (skräp) i flitret eller i bottnen.
                  Om man har ett växtakvarium är det bra att dosera näring så att växterna kan slå ut algerna.
                  Man får vara idog o plocka bort de algangripna bladen så att nya fina kan växa ut. Efter ett tag har du besegrat tofsalgerna, men det kan ta tid.
                  Föremål som angripits kan plockas upp och borstas rena från alger. Man kan koka stenar och följa diverse tips som finns här på zoopet.
                  Ge inte upp!

                  Lycka till!
                  Ok, jag har tre pitbulls. Kan de hjälpa?

                  Kommentar

                  • MattiasL
                    • September 2006
                    • 1479

                    #10
                    Ursprungligen postat av 3 guppy
                    Ok, jag har tre pitbulls. Kan de hjälpa?
                    Malar eller hundar?

                    Malarna ska visst vara väldigt bra algätare, men sugmunsmalar brukar inte gilla just tofsalger som ditt kar drabbats av. De kanske kan beta lite på begynnande algtillväxt, men mina ancístrusar har i alla fall aldrig ätit just denna algsort vad jag har märkt. Så svaret är nog desvärre nej...
                    Man får rensa manuellt, trimma bort alla angripna blad, rensa bort skräp och mulm, ta upp stenar och rensa dem från alger osv.
                    Vissa preparat kan hjälpa såsom att tillsätta Easy Carbo vid vattenbytet. (Men en flaska kostar 140kr (lite dyrt) även om den räcker mycket länge om den bara används vid vattenbyten)
                    Små vattenbyten som sker oftare ska visst vara bättre än stora som sker mera sällan när det gäller att hålla en jämn koldioxidnivå. (vilket algerna ogillar) Typ 10% i veckan istället för 20% var fjortonde dag.
                    Om man lyckas stabilisera co2 nivåerna så tynar tofsalgerna så småningom bort. Detta i kombination med rensning gör dig till segrare!
                    Qui audet adipiscitur!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...