Alg problem (kolla bilderna)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KalleB
    • May 2007
    • 23

    Alg problem (kolla bilderna)

    Hej, skulle bli jätteglad om någon tog sig tid att kolla på mina bilder. Jag vill bli av med de svarta algerna som har satt sig på både växter och inredning.

    Det är ett 250 liters kar med 2 st Philips acuarelle 30w rör, sitter på en vitmålad ramp som reflekterar ljuset hyvsat. Jag kör vattenbyte en gång i veckan, byter då ca 20-30% och göder med pmdd. Behöver ni veta nått mer så bara fråga...

    Ancistrususmalarna verkar inte gilla algerna inte heller mina Crossocheilus.

    Vad kan jag göra? Tacksam för svar!

    Obs mob kamera
    Bifogade filer
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag tänkte fråga om du hade några siameser (Crossocheilus) för det svarta du ser är av siamser nedbetade toffsalger(!). Dom hjälper alltså mer än man kan tro.

    Toffsalger får man av CO2-svängningar, t ex från vattenbyten där det blir en liten CO2-shot när luften blandas ner med igående vatten. Det kan även förstöra vissa växters förmåga att utnyttja bikarbonatet i vattnet som kolkälla.

    Det är ett paradoxalt tips, men testa att gå ner i vattenbyte. Antingen betydligt mindre vattenbyten (5-10%) varje vecka där du inte låter några växter stå fritt i luften eller längre period mellan vattenbytena kanske 3 veckor.

    Det är när växterna står fritt i luft som dom kan insupa stora mängder CO2 och därmed sabba bikarbonatsupptaget - det märks även på att växterna ofta bubblar frenetiskt efter vattenbytena. Det beror inte på att det ikommande vattnet är speciellt syrerikt utan att deras fotosyntes kör på högvarv från luftens CO2.

    Med växter behöver du inte vara jätterädd för att minska vattenbytena - dom ser till att dra i sig allt ammonium som fiskarna producerar och ofta måste man ju tillsätta extra kväve via PMDD.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • NathalieBorgman
      • June 2008
      • 218

      #3
      Har fått nått liknande på en utav mina växter, men inte på nån annan växt eller på annan inredning, så jag skulle också vilja ha ett svar

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        (vill du absolut inte gå ner i vattenbyte är det läge för att börja med EasyCarbo eller testa CO2-anläggning om du vill satsa rejält på växterna)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • KalleB
          • May 2007
          • 23

          #5
          Okej, om det är så som du säger så ska jag testa en sak. När jag byter vatten lägger jag alltid slangen ett par cm över vattenytan för att det ska komma ner lite bubblor och röra om i "grytan". Då det är precis så som du beskriver att det kommer syre från växterna. Om jag i stället sänker ner slangen så borde det ju inte bli samma co2-shot...

          Varför vill dom inte äta upp det sista lagret, bör jag skaffa mindre och hungrigare exemplar?

          Om jag inte byter vatten efter en vecka blir det brunaktigt och får inte samma klara "färg" kan det bero på min stora rot?

          Tack för svaret, verkar som du kan en hel del!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Okej, om det är så som du säger så ska jag testa en sak. När jag byter vatten lägger jag alltid slangen ett par cm över vattenytan för att det ska komma ner lite bubblor och röra om i "grytan". Då det är precis så som du beskriver att det kommer syre från växterna. Om jag i stället sänker ner slangen så borde det ju inte bli samma co2-shot...
            Tänkte faktiskt föreslå något liknande, men vågade inte eftersom jag inte har en aning om det funkar. Du får rapportera om det verkar funka bra. Ett litet smolk i bägaren är att det ofta är väldigt mycket luft i varmvatten (ser ut som rök/grått vatten). Men kan vara värt att testa ändå.

            Varför vill dom inte äta upp det sista lagret, bör jag skaffa mindre och hungrigare exemplar?
            Det brukar ofta krävas rakblad för att få bort nedbetade toffsalger (sk "svarta" prickalger). Tror ingenting biter på dom faktiskt. Däremot brukar dom försvinna av sig själv från växter som trivs bra. Man kan se att dom inte mår jätteprima för att dom lyser nästan lite rött. Sprayar man t ex väteperoxid eller EasyCarbo på toffsalger blir dom först röda för att senare bli vitgråa och sedan är dom lätta att få bort.

            Om jag inte byter vatten efter en vecka blir det brunaktigt och får inte samma klara "färg" kan det bero på min stora rot?
            Jupp.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • KalleB
              • May 2007
              • 23

              #7
              Ur ett ekonomiskt perspektiv, vilket är bäst easy carbon eller co2 anläggning?
              Ger båda ungefär samma resultat eller är det mycket bättre med co2pump?
              Har läst att växterna kan vänja sig vid easycarbon och sen inte mår bra om man slutar, stämmer detta?

              Har också en del blad som har samma slags yta fast brun, är detta också tofsalger?

              Många frågor jag vet, men det ser så tråkigt ut med dom svarta bladen.

              Återigen, tack för svar!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                CO2-anläggning är bäst sett över en längre tidsperiod och ger markant bättre fart på växterna jämfört med EasyCarbo.

                Har läst att växterna kan vänja sig vid easycarbon och sen inte mår bra om man slutar, stämmer detta?
                Det gäller även CO2. Växterna måste hitta på ganska mycket hyss för att klara de låga Co2-nivåerna i vanliga akvarier. En sådan acklimatisering tar runt 2 veckor i helt CO2-fritt vatten. Därför är vattenbyten ibland så dåliga eftersom växterna skiter i att acklimatisera sig.

                Har också en del blad som har samma slags yta fast brun, är detta också tofsalger?
                Det låter mer som kiselalger. Kan vara tecken på att du kör lite för försiktigt med PMDD (för låga fosfatnivåer).
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • KalleB
                  • May 2007
                  • 23

                  #9
                  ok, då har jag lite jag ska testa!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...