Trådalger i min vas...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #16
    Ursprungligen postat av Marisch
    Ja då återstår ju fortfarande frågan: Amano eller Siameser? Nu blir jag förvirrad .
    Du behöver inte bli förvirrad alla fiskar är olika precis som vi människor jag äter inte Frukt värsta jag vet medan min Fru älskar Frukt fast vi båda är skapta till att äta frukt som ett exempel så köp du dig liten Siames som är på hugget att äta tofsalger om det inte funkar kan man alltid ta ut den/dem byta mot några Amano istället
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Marisch
      • June 2006
      • 370

      #17
      Ursprungligen postat av Patrik Steen
      Du behöver inte bli förvirrad alla fiskar är olika precis som vi människor jag äter inte Frukt värsta jag vet medan min Fru älskar Frukt fast vi båda är skapta till att äta frukt som ett exempel så köp du dig liten Siames som är på hugget att äta tofsalger om det inte funkar kan man alltid ta ut den/dem byta mot några Amano istället
      Ja det har du säkert rätt i. Får se vad jag får tag på. Men jag hoppas jag tänker rätt nu när jag helst vill skippa algmedlen?
      720 liter160 liter102 liter54 liter

      Kommentar

      • andersfiskar
        • March 2007
        • 384

        #18
        Som sagt så är ju trådar ett symptom på att ngt är fel. Försök att åtgärda felet i första hand och ta bort symptomet i andra hand. Förmodligen är du bäst på att ta bort dom manuellt. Linda dom runt en gaffel...men satsa på att få en bra näringsbalans.
        //
        Mvh
        Anders

        Kommentar

        • Marisch
          • June 2006
          • 370

          #19
          Ursprungligen postat av andersfiskar
          Som sagt så är ju trådar ett symptom på att ngt är fel. Försök att åtgärda felet i första hand och ta bort symptomet i andra hand. Förmodligen är du bäst på att ta bort dom manuellt. Linda dom runt en gaffel...men satsa på att få en bra näringsbalans.
          Ja naturligtvis är något fel, så mycket har jag räknat ut. Menar du växtnäring nu eller? Jag vet oxå att jag har ett underdimensionerat filter i karet och det ska bytas ut snarast.
          720 liter160 liter102 liter54 liter

          Kommentar

          • alg_oa1
            • May 2007
            • 473

            #20
            Ursprungligen postat av Johanski
            Ta bort dem manuellt. Lägg i lite gödning om du har en doseringspipett och byt vatten vid samma dag varje vecka, och göd lika mycket. Trådalger brukar man få när näringsnivåerna blir lägre än vad de brukar vara. Om man håller dem stabila brukar det ge med sig efter ett par veckor.
            Jaha, ok! Jag har precis börjat att göda med PMDD i vasen så då är det nog därför!

            Kan jag ha Amano i min vas då? Räcker det då att jag gör rent lika ofta som nu? (en gång i veckan) Eller blir det inte överbelastat i ett så litet utrymme?
            "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #21
              Ursprungligen postat av alg_oa1
              Jaha, ok! Jag har precis börjat att göda med PMDD i vasen så då är det nog därför!

              Kan jag ha Amano i min vas då? Räcker det då att jag gör rent lika ofta som nu? (en gång i veckan) Eller blir det inte överbelastat i ett så litet utrymme?
              Jag har Amano i min Vas Bla jag kör vattenbyte var vecka och har inga problem med Trådalger fast jag har en Växtlampa som är lite overkill för en vas där blir bara Grönalger av den
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Electron
                • March 2009
                • 44

                #22
                Har ni något tips på en fin växt som ger extremt bra gömställe åt räkor i ett sällskapsakvarium? Utöver javaväxterna då

                Edit:
                Om det spelar någon roll så har jag 10-15 körsbärsräkor bland 10tal leoparddanios och sebrafiskar i ett 60L med mycket vallisneria spiralis samt 2 javaormbunkar och en liten tuss javamossa som följde med vid köp av räkor.
                Senast redigerad av Electron; 31 March 2009, 09:33. Anledning: Se Edit:
                Bilder

                Kommentar

                Arbetssätt...