Trådalger i min vas...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    Trådalger i min vas...

    Hej,hej.
    jag har fått trådalger i min vas och jag undrar om jag kan släppa ner en siamesisk algeätare som kan (förhoppnings vis) äta upp dem?
    Kommer jag att stressa fisken om jag flyttar den till vasen i någon timme?
    Hur ska jag annars få bort trådalgerna?
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Ta bort dem manuellt. Lägg i lite gödning om du har en doseringspipett och byt vatten vid samma dag varje vecka, och göd lika mycket. Trådalger brukar man få när näringsnivåerna blir lägre än vad de brukar vara. Om man håller dem stabila brukar det ge med sig efter ett par veckor.

    Kommentar

    • andersfiskar
      • March 2007
      • 384

      #3
      Siamensisen kommer inte att hinna äta upp ngt nämnvärt på en timma. Det tar mycket längre tid. Och om den inte trivs käkar den inte.
      //
      Mvh
      Anders

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av alg_oa1
        Hej,hej.
        jag har fått trådalger i min vas och jag undrar om jag kan släppa ner en siamesisk algeätare som kan (förhoppnings vis) äta upp dem?
        Kommer jag att stressa fisken om jag flyttar den till vasen i någon timme?
        Hur ska jag annars få bort trådalgerna?
        När du nämner en vas så tänker jag på Amano Räkan direkt som ska älska dessa Alger vad jag hört och upplevt själv då jag aldrig fått problem med Trådalgen
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Marisch
          • June 2006
          • 370

          #5
          Ursprungligen postat av Patrik Steen
          När du nämner en vas så tänker jag på Amano Räkan direkt som ska älska dessa Alger vad jag hört och upplevt själv då jag aldrig fått problem med Trådalgen
          Jag har oxå "lyckats" skaffa mig trådalger. Hur många Amanoräkor är lagom att köpa till ett 102 liters? Dum fråga kanske, men jag har aldrig haft räkor.
          720 liter160 liter102 liter54 liter

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av Marisch
            Jag har oxå "lyckats" skaffa mig trådalger. Hur många Amanoräkor är lagom att köpa till ett 102 liters? Dum fråga kanske, men jag har aldrig haft räkor.
            Till ett så stort hade jag skaffat mig några små siameser en tid tills dem har försvunnit,men antal vet jag inte riktigt ett par stycken kanske räkan då menat om dem nu äter det jag har inte fått några plus jag har hört att dem är glada för det så jag kör på det ialla fall
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Marisch
              • June 2006
              • 370

              #7
              Ursprungligen postat av Patrik Steen
              Till ett så stort hade jag skaffat mig några små siameser en tid tills dem har försvunnit,men antal vet jag inte riktigt ett par stycken kanske räkan då menat om dem nu äter det jag har inte fått några plus jag har hört att dem är glada för det så jag kör på det ialla fall
              Okej, så siameser äter trådalger då? Tål att funderas på, vill ogärna börja med algmedel. Det har blivit obalans pga att jag haft yngel däri, en aning övermatning blev det.
              720 liter160 liter102 liter54 liter

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Har fn 2 amanos 2 sebra och 10 äpplen tillsammans med ett 50 tal WP i ett 40 liters och det finns inte en alg så långt ögat kan nå..

                Mycket vallisnera som hela tiden skjuter nya skott, flytväxternas rötter släpar i bottensubstratet och javamossan breder ut sig, allt på ett 11W LE och lite pmdd och EC..

                Skulle vilja hävda att WP'n är fn så mycket tacksammare som algätare eftersom den är ständigt hungrig och ynglar av sig likt kaniner!
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Marisch
                  • June 2006
                  • 370

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Har fn 2 amanos 2 sebra och 10 äpplen tillsammans med ett 50 tal WP i ett 40 liters och det finns inte en alg så långt ögat kan nå..

                  Mycket vallisnera som hela tiden skjuter nya skott, flytväxternas rötter släpar i bottensubstratet och javamossan breder ut sig, allt på ett 11W LE och lite pmdd och EC..

                  Skulle vilja hävda att WP'n är fn så mycket tacksammare som algätare eftersom den är ständigt hungrig och ynglar av sig likt kaniner!
                  Förlåt om låter korkad men vad är WP?
                  720 liter160 liter102 liter54 liter

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av Marisch
                    Förlåt om låter korkad men vad är WP?
                    White Pearl räkor förmodar jag att Gaffel menar inget du ska skaffa
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Marisch
                      • June 2006
                      • 370

                      #11
                      Aha! Okej, tack för svar. Blev bara nyfiken på vad det var.
                      720 liter160 liter102 liter54 liter

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Ursprungligen postat av Marisch
                        Aha! Okej, tack för svar. Blev bara nyfiken på vad det var.
                        Ja det är inte lätt med alla Förkortningar alla använder sig av ibland
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Marisch
                          • June 2006
                          • 370

                          #13
                          Ursprungligen postat av Patrik Steen
                          Ja det är inte lätt med alla Förkortningar alla använder sig av ibland
                          Nä, verkligen inte.
                          720 liter160 liter102 liter54 liter

                          Kommentar

                          • MattiasL
                            • September 2006
                            • 1479

                            #14
                            Mina siameser äter inte trådalger nämnvärt.
                            Qui audet adipiscitur!

                            Kommentar

                            • Marisch
                              • June 2006
                              • 370

                              #15
                              Ursprungligen postat av MattiasL
                              Mina siameser äter inte trådalger nämnvärt.
                              Ja då återstår ju fortfarande frågan: Amano eller Siameser? Nu blir jag förvirrad .
                              720 liter160 liter102 liter54 liter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...