För LITE grönalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Babs
    • March 2009
    • 2

    För LITE grönalger

    Hur får man mer grönalger i vattnet? Förut hade vi massor och vår algätare hade fullt upp med att äta sig igenom akvariet. Men nu är det bara tofsalger eller vad det kan vara kvar och Algis äter i stället upp våra växter. Vi vill helst ha kvar både fisken och växterna. Några råd?
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    #2
    Att du har toffsar kan bero på svajjiga co2-nivåer. Kan du stabilisera dem på ngt vis? Fler vattenbyten eller börja med ngn slags co2? Om det är skäggalger skulle jag gissa på ngn obalans. Äter han verkligen upp växterna ellet får du skador på växterna pga näringsbrister? Vilken algätare är det? Jag skulle kolla järnvärden och nitratvärdet och se till att växterna får det de behöver och att det är bra balans så kommer nog grönalgerna och växterna tar sig fortare än vad algätaren hinner knapra.
    //
    Mvh
    Anders

    Kommentar

    • ankan94
      • February 2009
      • 199

      #3
      du kan ju alltid ha lite mer tänt i akvariet så at det kanske blir lite mer alger.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Mer ljus och mer näring, helst ammonium. Ett bra sätt att få grönalger är att få lite sol på akvariet och sätta ner en näringspinne för blommor i bottnen: garanterad algexplosion.

        Men, som engelsmännen säger, "be careful what you wish for - you might get it".
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...