Co2 Frågor..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Reggae_Ripan
    • March 2009
    • 250

    Co2 Frågor..

    Hej kära zoopet användare, jag har lite frågor kring co2 som jag hoppas någon av er har lust att svara på.

    Jag har ett 100liters akvarie som jag tänkte köra co2 i genom mäsk metoden.

    1. Jag är lite orolig för överdoseringen, hur lätt händer det ?

    2. Vad är det bästa receptet för ett 100liters akvarie ? Jag tänker använda två flaskor och byta 1 varannan vecka.

    3. Som jag har förstått så ska man inte stoppa flödet i en mäsk anläggning för att flaskorna sprängs, men kan man reglera flödet med en "sån där skruv flödes grej" man använder till luft pumpar utan o spränga grejerna ?

    4. Kan man använda vanliga luftslangar, t-kors och backventiler som man använder för luftpumpar eller tål de inte den sura miljön?

    5. Tips på hur en reaktor se ut?
    500 Liter påväg upp igen !
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    #2
    Det är full fräs som gäller med mäsk. Ingen idé att försöka strypa flödet. Överväg att köra med 2 5-litersdunkar i stället så slipper du byta så ofta.
    Du kommer inte att överdosera dagtid. Då skall du ha lyckats ngt otroligt bra med diffusor/reaktor. Jag vet ingen som gjort det med mäsk. Blir det problem så blir det nattetid. Inte heller där känner jag till att det hänt men det är en god idé att försöka stänga av eller sänka nattetid. Om en sån skruv-flödesgrej bromsar flödet och inte släpper ut det på sidan kommer du säkert att spräcka ngn koppling eller slanggenomföring. Det kommer nog inte att explodera som en bomb utan det blir nog ett pys-sprut... Om du skall stänga på så sätt bör du släppa ut det övertryck som blir. Många stänger en pump som finfördelar bubblorna. Tips - Sök på diffusor eller co2 eller co2 reaktor på youtube.
    Du kan använda vanliga slangar o grejjer. Proffsen använder slangar avsedda för flyktiga gaser men det går med vanliga "biltema"-grejjer också.

    Jag använder en co2-klocka med bra resultat. Det bubblar över i början vilket jag inbillar mig ger jämnare co2-nivå totalt sett. Jag stänger ingenting under natten och det har aldrig hänt ngt. Men det är jag det. Du avgör själv. Jag rekommenderar ingenting.
    Senast redigerad av andersfiskar; 23 March 2009, 10:12.
    //
    Mvh
    Anders

    Kommentar

    • Reggae_Ripan
      • March 2009
      • 250

      #3
      Okey tack så mycket för hjälpen, har varit fundersam länge.. Men tack vare dig är det mesta glasklart nu ska snart beställa alla grejer från pwss ska bli så kul ska börja bygga på en diffuser också men där vet jag inte riktigt än vad som är bästa lösningen.
      500 Liter påväg upp igen !

      Kommentar

      • andersfiskar
        • March 2007
        • 384

        #4
        Kolla på plantswap också, där finns en co2-guide. ps jag uppdaterade mitt första inlägg lite...
        Trixet är att få grejjerna tätt. Jag lyckades gnm att norra ett för litet hål och med VÅLD ,matolja och en tång dra slangen igenom hålet (spetsa den först). Om du har flaskorna nere vid golvet är det en bra idé med bra backventiler också (uppe vid akvareikanten ifall kopplingen skulle lossna. Jag har vulkat ihop den kopplingen och kör med dubbla backventiler.
        //
        Mvh
        Anders

        Kommentar

        • Reggae_Ripan
          • March 2009
          • 250

          #5
          Ursprungligen postat av andersfiskar
          Kolla på plantswap också, där finns en co2-guide. ps jag uppdaterade mitt första inlägg lite...
          Trixet är att få grejjerna tätt. Jag lyckades gnm att norra ett för litet hål och med VÅLD ,matolja och en tång dra slangen igenom hålet (spetsa den först). Om du har flaskorna nere vid golvet är det en bra idé med bra backventiler också (uppe vid akvareikanten ifall kopplingen skulle lossna. Jag har vulkat ihop den kopplingen och kör med dubbla backventiler.
          Okey, Tack så mycket för hjälpen
          500 Liter påväg upp igen !

          Kommentar

          Arbetssätt...