Flytväxter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Estetfjortiz
    • March 2009
    • 365

    Flytväxter

    Vilka akvarieväxter är flytväxter? Behöver tips på bra flytväxter i et 54 l akvarium
    HETER NU MERA UNDERVATTEN!
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    här är några

    Andmat - lätt och sprider sig snabbt (lätt att rensa bort dock).

    Vattenormbunke - växer snabbt och får långa rötter som yngel kan gömma sig i, är lätt skött.

    Vattenpest - växer snabbt och motverkar alger. gillar svalt vatten!

    Hornsärv - riktigt snabbväxande ger ett väldigt bra skydd åt yngel. ocksåp väldigt lätt skött. gillar svalt vatten!

    Musselblomma - sprider sig också snabbt,kräver ljust för att bli fin.

    Vattenspikblad - snabbväxande flytväxt som ger bra skydd åt yngel. vill ha ljus och näring för att bli fin.

    Limnobium - snabbväxande och lätt skött får långa rötter.

    Kommentar

    • Estetfjortiz
      • March 2009
      • 365

      #3
      okej tack
      HETER NU MERA UNDERVATTEN!

      Kommentar

      • suzanne.h
        • March 2005
        • 223

        #4
        Ytterligare två är:
        Riccia fluitans - flytande mossa
        Salvinia natans

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Andmat är lätt att minska antalet av, men att rensa bort dom helt kan vara väldigt besvärligt om man har andra växter eller saker i / vid ytan, missar man någr afå av de små plantorna kan ytan vara täckt igen efter en eller några veckor.

          Vattenpest och vattenspikblad är inga utpräglade flytväxter, men visst kan man låta dom flyta i ytan, men det gäller de flesta växter.

          Sen beror det ju på vad du menar med bra flytväxter.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av Erik...
            Andmat är lätt att minska antalet av, men att rensa bort dom helt kan vara väldigt besvärligt om man har andra växter eller saker i / vid ytan, missar man någr afå av de små plantorna kan ytan vara täckt igen efter en eller några veckor.

            Vattenpest och vattenspikblad är inga utpräglade flytväxter, men visst kan man låta dom flyta i ytan, men det gäller de flesta växter.

            Sen beror det ju på vad du menar med bra flytväxter.
            Vattenpest rotar sig inte i botten som andra gör. utan är även i naturen en växt som driver fritt under ytan( som hornsärv). mina vattenpest brukar alltid ruttna i ändarna som är planterade. vattenpest får heller ej sådana rötter som andra växter får som är i botten.

            verken vattenpest eller hornsärv har blad ''ovan'' ytan utan flyter fritt straxunder ytan.

            vill man ha Andmat så vill man ju heller ej rensa bort alla. det tar mindre än 5-10min att rensa ut mer än hälften av alla plantor. men som sagt den växer ju bra. och att rensa bort dom helt tar för mig ca 15-20min.

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Ursprungligen postat av Flaxss
              Vattenpest rotar sig inte i botten som andra gör. utan är även i naturen en växt som driver fritt under ytan( som hornsärv). mina vattenpest brukar alltid ruttna i ändarna som är planterade. vattenpest får heller ej sådana rötter som andra växter får som är i botten.



              Jodå, vattenpest rotar sig i normala akvarier, och i naturen, där börjar de växa rotade i botten, de börjar om från botten varje år, om nån sliter upp dom från botten är en annan sak, vart har du gjort dina iakttagelser av vattenpest i naturen, vid en badbrygga?

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av Erik...
                http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenpest


                Zoopet - Svara på ämneJodå, vattenpest rotar sig i normala akvarier, och i naturen, där börjar de växa rotade i botten, de börjar om från botten varje år, om nån sliter upp dom från botten är en annan sak, vart har du gjort dina iakttagelser av vattenpest i naturen, vid en badbrygga?
                kanske ska förtydliga mig lite. jag tycker det är skillnad på att rota sig och växa med rötter i botten och att förankra sig. vattenpest får vita/gröna långa trådar som blir typ någon form av rötter vid en del noder som den förankrar sig med. som fröplanta så förankrar den sig i botten därefter växer den upp i stora sjok och sedan förökar sig vegativt eller med frön. i sverige förökar den sig inte med frön utan vegativt då det endast blir honor här då hanen inte spritt sig.

                vattenpest övervintrar intakta med skott. har för mig att den sjunker ner under isen. kan ha fel. då den sprids vegativt i sverige så måste den ha skotten kvar.

                jag har då aldrig sett vattenpest med välutvecklade rotsystem i botten. du kanske har? mina har inte det och ruttnar alltid i ändarna om jag planterar dom. däremot får mina ''sparsamnt'' med långa grön vita likande rottrådar som dom kan förankra sig med. jag skrev ju att vattenpest inte ritar sig ''som andra gör'' och det tycker jag inte att dom gör heller.

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Så du tycker att de rötterna skiljer sig från rötter i allmänhet, rötter på andra stjälkväxter som lever i vatten? Vattanpest kan bilda rötter som de tar up näring med ur botten i de fall det är lönsamt sätt att ta upp näring. Förklara vad skillnaden skulle vara jämfört med "andra", kom gärna med en faktisk skillnad.

                  Jo, Flaxss, Vegetativt

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik...
                    Så du tycker att de rötterna skiljer sig från rötter i allmänhet, rötter på andra stjälkväxter som lever i vatten? Vattanpest kan bilda rötter som de tar up näring med ur botten i de fall det är lönsamt sätt att ta upp näring. Förklara vad skillnaden skulle vara jämfört med "andra", kom gärna med en faktisk skillnad.

                    Jo, Flaxss, Vegetativt
                    Ta en planta Vattenpest och en planta exempel Ludwigia(eller annan stjälkväxt) så ser du skillnad på dom bägge.

                    Vattenpest är också en ''äkta'' vattenväxt som tar sin näring igenom bladen/stjälrkar. möjligt att den bildar någon form av riktiga rötter med små rottrådar under speciella förhålladen förhålladen. men mina bildar inga rotsystem i botten iallafall.

                    jag tycker det är skillnad att ha ett rotsystem än organ att förankra sig med.

                    Kommentar

                    • Estetfjortiz
                      • March 2009
                      • 365

                      #11
                      okej jag tror jag har fått några tips i alla fall
                      tänlte ha lite flytväxter till kampfiskar om någon undrar.
                      HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                      Kommentar

                      • MagicFingers
                        • November 2003
                        • 3136

                        #12
                        rena flytväxter är bla som följer:

                        Salvinia Natans

                        Limnobium Leavigatum

                        Phyllanthus fluitans

                        och då andmat (SOM MAN SKALL GÖRA ALLT FÖR ATT UNDVIKA I KARET)
                        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                        Nunc Est Bibendum

                        Kommentar

                        • Doden

                          #13
                          12
                          Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 18:49.

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av MagicFingers
                            rena flytväxter är bla som följer:

                            Salvinia Natans

                            Limnobium Leavigatum

                            Phyllanthus fluitans

                            och då andmat (SOM MAN SKALL GÖRA ALLT FÖR ATT UNDVIKA I KARET)
                            tur vi får rena flytväxter. men även växter sim simmar/svävar fritt under ytan går ju att använda som flytväxter också. sedan finns det ju fler flytväxter än dom också som inte är skitiga.

                            Kommentar

                            • MagicFingers
                              • November 2003
                              • 3136

                              #15
                              Ursprungligen postat av Doden
                              Varför ska man inte ha andmat i karet? Jag köpte nyss ett begagnat kar där jag fick med några andmat som redan börjat bli flera. å jag tycker dom är rätt fina.
                              finns det nått dåligt med dom förutom som dom säger ovan att det är svårt att få bort ibland?
                              // Mvh Doden
                              ja, dom suger ut all näring som bättre kan gå till några av dina andra växter.
                              dom föräkar sig explosionsartat och är stört omöjliga att bli av med (om man inte har ett väldigt litet kar eller är ûber nitisk)

                              alla andra nämnda flytväxter är MKT vackrare än andmat det skall du veta och MKT lättare att bli av med om man inte vill ha dom.
                              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                              Nunc Est Bibendum

                              Kommentar

                              Arbetssätt...