Välj ett CO2 anläggning åt mig...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    Välj ett CO2 anläggning åt mig...

    En fråga angående CO2....

    Tror att jag skulle vilja sätta upp ett co2 anläggning hemma. Problemet är att jag vet inte så mycket om det, dosering osv vilka saker som behövs osv... så nu till frågan...

    Kan någon hänvisa till en internet butik och välja ut det jag behöver så kan jag köpa den sen. Gärna typ ett HI-TECH variant där jag kan typ sätta igång den och se växterna växa hehehhee och ett mer budget variant där jag måste mäta och hålla på.

    Vad har ni hemma? Och om ni hade obegränsat med pengar vad skulle ni vilja ha då?

    Hoppas ni fattar vad jag menar

    /Darek
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    #2
    Är det så svårt eller är det ingen som har orkat ta tag i detta? Skulle verkligen uppskatta om någon kunde peka mot ett "start paket" där allt ingår som man behöver.

    Att plocka ihop delarna tycker jag är svårt att hålla reda på vart allt skall sitta. Antar att om man köper ett "start kit" så står det vart allt ska sitta och i vilken ordning typ, eller?

    /Darek
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Hur stort är ditt akvarium? Om du har 100 liter eller därunder fungerar det fint med en simpel Tetra CO2-Optimat.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Darre
        • March 2008
        • 378

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Hur stort är ditt akvarium? Om du har 100 liter eller därunder fungerar det fint med en simpel Tetra CO2-Optimat.
        Hehehehe man glömmer alltid nått 200liter den jag tänkte testa i och funkar allt som det ska och inte är tp svår underhåll så tänkte jag koppla in samma anläggning även till mitt vägg-akvarium på cirka 140liter.

        Såg en JBL Flora (något) u403 på hornbach är det nått att ha?
        Life´s a fish and then you die...
        Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Har ingen erfarenhet av de där mera avancerade grejorna, tyvärr. Så jag kan inte svara på det. :/
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Enklast är det nog som sagt att skaffa ett färdigt kit om man aldrig hållt på med grejorna. Jag har själv tittat på en hel del och haft funderingar på vad som skulle funka i mina akvarium.

            Här är ett kit som passar 150-500L akvarium: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...dc31b06173c6f6

            Här är ett till som jag själv skulle välja tror jag:



            Det finns även enklare varianter, men då har dom ofta nåt mäsk-liknande preparat istället för kolplatta eller tub, som räcker i kanske 30 dagar. Jag tror att pengarna springer iväg mer på ett sånt billigt kit i längden....
            Senast redigerad av Markus1984; 23 March 2009, 14:59.
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • Darre
              • March 2008
              • 378

              #7
              Ursprungligen postat av Markus1984
              Enklast är det nog som sagt att skaffa ett färdigt kit om man aldrig hållt på med grejorna. Jag har själv tittat på en hel del och haft funderingar på vad som skulle funka i mina akvarium.

              Här är ett kit som passar 150-500L akvarium: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...dc31b06173c6f6

              Här är ett till som jag själv skulle välja tror jag:



              Det finns även enklare varianter, men då har dom ofta nåt mäsk-liknande preparat istället för kolplatta eller tub, som räcker i kanske 30 dagar. Jag tror att pengarna springer iväg mer på ett sånt billigt kit i längden....
              Det där var billigt tyckte jag, som jag sa förut så såg jag en CO2 anläggning på Hornbach. Där kostade den runt 2400:- och till den kunde man köpa ett sådant elektronisk ph-test tjufräs för ytterligare 2500:- nått att ha? Tror att den hette JBL flora (nått) u403...
              Life´s a fish and then you die...
              Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Ursprungligen postat av Markus1984

                Här är ett till som jag själv skulle välja tror jag:



                Det finns även enklare varianter, men då har dom ofta nåt mäsk-liknande preparat istället för kolplatta eller tub, som räcker i kanske 30 dagar. Jag tror att pengarna springer iväg mer på ett sånt billigt kit i längden....

                Hur vet du hur många liter denna räcker till ?
                Jag funderar starkt på att skaffa nåt seriöst kit till mitt 720 liters kar.
                Ska byta ut belysningen i rampen till dom däringa smala rören oxå.
                Nu har jag 4 st 90 cm´s 30 wattare bara.
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Darre
                  • March 2008
                  • 378

                  #9
                  Jag antar att man får ta tag i detta i en butik och förlita mig på personalen.
                  Life´s a fish and then you die...
                  Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2878

                    #10
                    Detta ser ut som min regulator (se länken nedan) som oxå är av märket Dennerle och som fungerar till gasflaskor för Sodastream. Är inte duktig på tyska så jag kan ha fel. Men tillsammans med en bra reaktor så är detta ett enkelt sätt att fixa CO2 i karet.

                    Entdecke über 10.000 Artikel für Tierbedarf & Tierfutter im Online-Shop von ZooRoyal. Jetzt günstig online bestellen - versandkostenfrei ab 29€.

                    Kommentar

                    • Skiren
                      • December 2005
                      • 749

                      #11





                      Dessa fyra grejjer behöver du. Sen slår du i telefonkatalogen och letar upp närmaste brandfirma och ringer och frågar om de säljer kolsyratuber. Gärna begangnade så blir det billigare. Du ber dem att ta bort stigröret och montera dit en kran istället för vanliga handtaget som är på brandsläckare.

                      Sen har du dig ett riktigt CO2 set som alla seriösa har.

                      Till det kan man köpa tillbehör till f*rbannelse

                      Produkterna finns självklart på flera ställen än aquawarehouse men allt var samlat så bra där.
                      http://skiren.blogspot.com

                      Kommentar

                      • Darre
                        • March 2008
                        • 378

                        #12
                        Ursprungligen postat av Skiren
                        http://www.aquawarehouse.se/shop/pro...roducts_id/271




                        Dessa fyra grejjer behöver du. Sen slår du i telefonkatalogen och letar upp närmaste brandfirma och ringer och frågar om de säljer kolsyratuber. Gärna begangnade så blir det billigare. Du ber dem att ta bort stigröret och montera dit en kran istället för vanliga handtaget som är på brandsläckare.

                        Sen har du dig ett riktigt CO2 set som alla seriösa har.

                        Till det kan man köpa tillbehör till f*rbannelse

                        Produkterna finns självklart på flera ställen än aquawarehouse men allt var samlat så bra där.
                        Tack ska du ha, men då har jag en fråga eftersom man köper delar istället för kit, hur vet man eller snarare hur sätter man ihop delarna?

                        /Darek
                        Life´s a fish and then you die...
                        Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                        Kommentar

                        • Skiren
                          • December 2005
                          • 749

                          #13
                          Det krävs ingen ingenjörsexamen kan jag lova

                          Man kopplar regulatorn direkt på brandsläckaren. Sedan en kort slangbit och därpå sätter man magnetventilen. Sen sätter man backventilen nånstans på slangen efter magnetventilen. Slangen leder du sedan så att bubblorna sugs in i ytterfiltret eller till en diffusor/reaktor(som man köper separat).

                          Det går att skruva allt med händerna om man har starka nypor annars rekommenderas en polygrip eller skiftnyckel.

                          När allt är kopplat ser man till att regulatorn är stängd och nålventilen (som sitter på regulatorn med). Sätter ström till magnetventilen och öppnar sedan kranen på tuben. Sedan öppnar man kranen på regulatorn som du tidigare stängde till ett tryck på 1bar ungf. därefter öppnar man nålventilen till en lagom bubbeltakt. 1 bubbla/100L är en bra start.

                          Nu är det säkert väldigt svårt att förstå när man inte har några bilder framför sig men jag lovar att det är ganska simpelt när du har grejjerna framför dig.
                          http://skiren.blogspot.com

                          Kommentar

                          Arbetssätt...