Co2 under en kortare period?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Co2 under en kortare period?

    Hej, jag har en liten fundering om vad som händer om det är så att man skulle köra co2(med kolplatta eller tub) i kanske 1 månad och sen sluta med det.

    Kommer växterna bli tråkiga igen efter ett tag eftersom dom blir vana med mer co2?

    Vänjer dom av sig och växer men lite långsammare efter tag?

    Tänkte om man kunde boosta akvariet lite med en lånad Co2 anläggning, och sen fortsätta med enbart PMDD som vanligt efter kanske 1 månad eller nåt?

    /Markus
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ja, växterna som växt till sig kommer att gå ned sig något igen och i värsta fall att börja ruttna och dö med algsoppa som ännu en möjlig följd.

    Har du väl provat att tillsätta koldioxid i ett tätplanterat akvarium kommer du inte vilja köra akvariet på något annat sätt därefter...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      Ursprungligen postat av petnym
      Ja, växterna som växt till sig kommer att gå ned sig något igen och i värsta fall att börja ruttna och dö med algsoppa som ännu en möjlig följd.

      Har du väl provat att tillsätta koldioxid i ett tätplanterat akvarium kommer du inte vilja köra akvariet på något annat sätt därefter...
      Okej på så vis.

      Vad för typ av anläggning behövs för att kunna driva 720L?

      Funderar på nån variant med kolplatta...
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        En annan nackdel med att köra ryckigt med CO2 är att toffsalger verkar dyka upp då.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • classekoi
          • March 2007
          • 325

          #5
          kolplatta!! Är inte det bluff eller funkar det?

          Kommentar

          • Lysmask
            • March 2007
            • 251

            #6
            Jag har provat kolplatta och för mig funkade det inte hade den på högsta farten men fick inte ner ph någonting. Har 200 liters med kh 3 så det borde ju vara ganska lättpåverkat. Inte funkat för mig men andra kanske har bättre tur.
            205 l, 31 l
            Mvh Lisa

            Kommentar

            • liljeros84
              • September 2008
              • 108

              #7
              Ursprungligen postat av classekoi
              kolplatta!! Är inte det bluff eller funkar det?

              Ja kör med kolplatte - elektrolyt (eller va de kallas) funkar alla tiders, man slipper allt tjaft med "reaktor" osv för att bubblorna är så förbannat små när dom lämnar plattan,

              nackdelen är den att man inte kan ha en "bubbelräknare" då det kommer hundratals småbubblor hela tiden.
              (Kör med nutrafin CO2 kostade 1800kr i inköp, och ny kolplatta kostar tydligen ca 300kr, och räcker tydligen upp till 3-4månader
              http://www.liljeros.net
              under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                #8
                Ursprungligen postat av liljeros84
                Ja kör med kolplatte - elektrolyt (eller va de kallas) funkar alla tiders, man slipper allt tjaft med "reaktor" osv för att bubblorna är så förbannat små när dom lämnar plattan,

                nackdelen är den att man inte kan ha en "bubbelräknare" då det kommer hundratals småbubblor hela tiden.
                (Kör med nutrafin CO2 kostade 1800kr i inköp, och ny kolplatta kostar tydligen ca 300kr, och räcker tydligen upp till 3-4månader
                Det var med tanke på dig som jag undrade, nu när du ryckt ur din co2 ._.
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                • liljeros84
                  • September 2008
                  • 108

                  #9
                  Ursprungligen postat av Markus1984
                  Det var med tanke på dig som jag undrade, nu när du ryckt ur din co2 ._.
                  Det återstår att se^^
                  http://www.liljeros.net
                  under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lysmask
                    Jag har provat kolplatta och för mig funkade det inte hade den på högsta farten men fick inte ner ph någonting. Har 200 liters med kh 3 så det borde ju vara ganska lättpåverkat. Inte funkat för mig men andra kanske har bättre tur.
                    Jag skulle heller inte tro att en kolplatta klarar att sänka pH i något annat än nano-burkar, än mindre frågeställarens 720-literakvarium.
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Det är några stycken här på forumet som testat kolplatta och sett att det inte funkar något vidare. Likaså på internationella forum. Sök på carboplus:


                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...