pmdd, EC och belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bulten
    • February 2006
    • 19

    pmdd, EC och belysning

    Jag är nybörjare på växter och allt vad det innebär, har läst en del om pmdd och EC och för de flesta verkar det fungera bra men många verkar också få problem med alger och växter som dör.

    Jag ska iaf testa och har skaffat pmdd och EC men jag är osäker på om jag ska köra med full dos eller kanske halv eftersom jag inte har så mycket växter. (Alla nyinköpta)



    Dålig belysning har jag också förstått att jag har efter att ha läst rekommendationer på belysning här inne på forumet. (18w+20w) i 270 liter är ju rena katastrofen
    men har svårt att ändra på det när rampen är som den är.

    Är det kanske så att det inte är någon ide´ att ens testa med så lite belysning?

    Synpunkter gällande dosering och belysningen mottages gärna

    mvh
    /bulten
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    #2
    Lägg in en reflektor i rampen om du inte har ngn och köp bra lysrör. Testa att köra med full dos. Överdosera inte EC. Du kommer att vilja testa och justera hit och dit för att hitta din optimala nivå. Om du bara kör efter standarddosen så blir det bra. Om du hittar din optimala nivå blir det kanon. Om bladen t.ex. börjar krulla sig eller böja sig så testa att dra ned nitratet till hälften alt. sluta helt med nitrat och se om det hjälper (under några veckor) testa kanske också med ett nitrattest och kolla hur mycket du har. Om det inte hjälper så testa samma sak med fosfatet. Om du får alginvationer så kolla hur mycket järn du har. Har du alltid extremt mycket? (extremt ovanligt i akvarium). Kolla plantswap eller zoopet efter brister på den planta du har.
    //
    Mvh
    Anders

    Kommentar

    • Nilsrolf
      • November 2006
      • 549

      #3
      När det gäller belysningen är ju det tunnt som du skriver, men beror ju också på vilka växter du har. Ser inte riktigt vad allt är, är tror anubias - de klarar sig ju i det mesta ljuset, t o m vill de ha "skuggigt", men de andra växterna, vad?

      Kommentar

      • bulten
        • February 2006
        • 19

        #4
        Tack för svaren, jag testar med full dos då, vad gäller belysningen så målade jag insidan av rampen vit (inte matt tyvärr) har ett standardrör som följde med + ett PowerGlo.

        Växterna jag har är från vänster: javamossa, Vallisnera(tror jag), Anubias.. sen vet jag inte riktigt men tror den sista är någon slags svärdplanta, tror inte dom behöver jättemycket ljus.

        Resultat kan dröja antar jag men lägger in en bild om en månad igen.
        Kan ju bli bra, eller så finns inga växter kvar, vi får se

        mvh
        /bulten

        Kommentar

        • Nilsrolf
          • November 2006
          • 549

          #5
          Ursprungligen postat av bulten
          Växterna jag har är från vänster: javamossa, Vallisnera(tror jag), Anubias.. sen vet jag inte riktigt men tror den sista är någon slags svärdplanta, tror inte dom behöver jättemycket ljus.
          Som du skriver ingen av dem behöver så där våldsamt med ljus

          Kommentar

          • Skiren
            • December 2005
            • 749

            #6
            Meningen med reflektorerna är mer att koncentrera ljuset mot växterna. Att måla rampen vit ger visserligen störst reflektion av ljuset men det blir väldigt stor spridning på det. Kan du inte få dit fler lysrör så köp iaf ett par bra reflektorer
            Du har som sagt väldigt lite växter och ljus så du lär inte behöva någon fulldos. Men blir det enklare att dosera så gör det ändå.
            http://skiren.blogspot.com

            Kommentar

            • dhuron

              • March 2007
              • 119

              #7
              skulle nog valt någon av följande rör.

              Flora-Glo
              Osram Fluora
              Aqua-Glo
              Life-Glo II
              Sun-Glo
              Daylightstar Sylvania
              Grolux Sylvania

              Själv kör jag på Aqua-Glo, Flora-Glo och Sun-Glo (I det karet där växterna växer snabbast).



              /Tobbe

              Kommentar

              • Skiren
                • December 2005
                • 749

                #8
                Du ska välja trifosforrör som t.ex sylvania aquastar eller philips aquarelle om du ska ha rör för växterna.
                Här kan du jämföra rören med varandra och se vilka som ger högst värde hos dig. Högst är bäst. T.ex är aquarelle 30% bättre än Osram Floura
                Vad är aquascaping och vilka faktorer fokuserar aquascapern på för att skapa ett vackert akvarium? Kolla in var du kan läsa mer om denna (undervattens)kultur!
                Senast redigerad av Skiren; 20 March 2009, 10:41.
                http://skiren.blogspot.com

                Kommentar

                • dhuron

                  • March 2007
                  • 119

                  #9
                  philips aquarelle tänkte jag lägga överst men ville se hur lång tid det tog innan någon la in en komentar att det inte var med.

                  /tobbe

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Ursprungligen postat av bulten
                    har ett standardrör som följde med + ett PowerGlo.
                    mvh
                    /bulten
                    Om inte Power gloet är förbrukat så kan du kombinera det med ett Aquarelle. (så behöver du bara byta ett i dagsläget) Reflektorer skulle jag säga är ett måste. Så lägg de extra pengarna på dom.

                    Kommentar

                    • andersfiskar
                      • March 2007
                      • 384

                      #11
                      Du SKALL sträva efter att bara byta ett rör i taget. Försök att hitta en naturlig rytm i detta. Typ ett rör på sommaren och ett rör på vintern. Sätt det nya röret längst bak i rampen (Mest för att komma ihåg vilket som var vilket). Om du byter båda samtidigt blir det en onödigt stor ljusförändring och du KAN få algproblem. Dom rackarna gillar plötsliga ljusförändringar.
                      //
                      Mvh
                      Anders

                      Kommentar

                      • bulten
                        • February 2006
                        • 19

                        #12
                        Tack för alla tips!

                        Ska beställa philips aquarelle, många verkar nöjda med det, kanske lika bra att ta 2..har ju haft powerglo-röret ett tag, (hade inte en tanke på att rören blir förbrukade)



                        sen hittade jag reflektorer.



                        (clips till T8 ingår)

                        billiga men borde väl inte vara så dåliga ändå?

                        mvh
                        /bulten

                        Kommentar

                        • Meifumado
                          • March 2006
                          • 10

                          #13
                          Ett ekonomiskt tips angående Aquarellerören. Köp dom hos din lokala lampbutik. I mitt fall så var det halva priset mot zoobutiken.
                          Du får ingen flashig kartong till lysröret utan bara en enkel papptub men betydligt billigare. Mina 36W T8 kostade 110:-/st.

                          Men pengarna kanske inte är av betydelse?

                          Kommentar

                          • bulten
                            • February 2006
                            • 19

                            #14
                            Ursprungligen postat av Meifumado
                            Ett ekonomiskt tips angående Aquarellerören. Köp dom hos din lokala lampbutik. I mitt fall så var det halva priset mot zoobutiken.
                            Du får ingen flashig kartong till lysröret utan bara en enkel papptub men betydligt billigare. Mina 36W T8 kostade 110:-/st.

                            Men pengarna kanske inte är av betydelse?

                            Oj, där ser man, bra tips! Har tyvärr redan investerat. 179:-/st för 18w
                            Sen blev det juwelreflektorer också, blev definitivt ljusare i karet..
                            Pmdd, EC, nya lysrör och reflektorer, hoppas växterna uppskattar det och börjar växa lite.

                            Ska kolla med lampaffären nästa gång jag köper rör.

                            mvh
                            /bulten

                            Kommentar

                            Arbetssätt...