Hur mycket ljus bör man ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lukasl
    • March 2009
    • 28

    Hur mycket ljus bör man ha?

    Har lite funderingar kring ljusmängden i akvariet. Har ett 320 liters kar med 3 lysrör på 36 W stycket. Ett är nog väldigt gammalt men 2 köpte jag nya för en månad sedan när jag drog igång karet igen. Detta blir ju bara drygt 100 W alltså 1W/3liter. Jag har läst att man bör ha 1W per liter eller åtminstone 1 W / 2 liter.

    Har också läst om T5 rör (vet inte vad det är...) men jag antar att man måste ha en speciell ramp för att kunna använda starkare rör?

    Hur viktigt är det vilken typ av rör man anväder? Jag köpte bara första bästa sort, tror den hette Sylvania Aquarium eller något...

    Har belysningen tänd ca 12 timmar.

    Mitt problem med akvariet är att det i princip bara är valisnerian som växer och den växer väldigt bra... men svärdsplantor, myriophyllum och heteranthera zosterfolian rör sig inte. Har kört med Easy carbo ett par veckor och igår körde jag i en dos PMDD för första gången. Tidigare har jag tryckt ner Cryptodunger vid svärdsplantorna.
    Har också fått ganska mycket grönalger... Inbillar mig att den kanske är ljuset det hänger på, eller vad tror ni kunniga där ute!
  • Skiren
    • December 2005
    • 749

    #2
    Antalet watt över karet beror till stor del på hur stor bottenytan som ska belysas är och inte hur många liter vatten akvariummet är.
    För att växterna ska trivas så kräver de NPK samt järn och spårmettaller och en kolkälla. Du får alltså ingen effekt om du bara använder EC.
    Då du verkar ha vanliga ganska snabbväxande växter så borde du klara dig på en dos PMDD i veckan och ett litet vattenbyte var 14e dag.
    Vad gäller ljuset så är det ganska lagom mängd när man kör lowtech, reflektorer till samtliga lysrören samt byta ut det gamla så har du nått bra att jobba med. Alger kommer och går i alla akvarium även de finaste, så tro inte det lönar sig att göra nått drastiskt för att bli av med dem. Exakta rutiner är A och O
    http://skiren.blogspot.com

    Kommentar

    • Lukasl
      • March 2009
      • 28

      #3
      Tack för ditt svar Skiren!

      Har precis fått i två stora grupper med polysperma (har alltid lyckats med den tidigare) och en liten grupp Sessiflora vilken jag också brukar ha tur med. Hoppas detta gör att växterna tar upp mer näring. Införskaffade dessutom två siamesiska algätare för att komplettera upp mina två ancistrusar med.

      Jag kör väl på och hoppas få lite balans.

      Kommentar

      • Skiren
        • December 2005
        • 749

        #4
        Håll koll på sessifloran. Den är ganska känslig mot mikrobrist och blir då vit i toppen. Händer det kan det vara läge att öka på PMDDn med en halv dos.
        http://skiren.blogspot.com

        Kommentar

        Arbetssätt...