Alger - Har jag gjort bort mig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • prisoner
    • December 2008
    • 78

    #16
    Om du göder med PMDD så ska du byta 50% av vattnet i veckan för att nollställa värdena. Och att köra i PMDD i ett kar med knappt några växter i är inget att rekomendera. Kolla över ditt PH värde och din fosfathalt. Mata inte fiskarna för mycket. Och se till att du har en timer på ljusrampen så du inte har tänt i tid och otid. Kolla även dina ljusrör. Dom kanske är gamla och tappat efekt. EC är även alghämande och du kan dosera 2ml på 50liter vatten . Dosera 1 gång om dagen. Köp snabbväxande växter och försök ha ca 70% av botten ytan planterad. .

    Kommentar

    • Marsipulami
      • September 2008
      • 203

      #17
      Kolla fosfaten tror jag är ett bra tips. Jag hade mycket grön beläggning på stenar växter och ruta (kom på ett par dagar). Jag minskade KNO3 och dubblade fosfordelen i PMDD och nu behöver jag nästan inte skrapa något alls (varannan vecka nu).

      Såg i en annan tråd att AnetteJT angav att javamossa (som jag har) tar mycket fosfor, så jag tror att det var boven hos mig.

      Kommentar

      • zoolander
        • August 2008
        • 271

        #18
        Slutat med PMDD. 2 dagar efter mitt stora ingrepp är karet fortfarande ganska rent.
        Lite alger på rutan (gröna prickar), på något ställe är det grönt över sanden. Växterna ser helt OK ut.

        Planterade 6 nya växter också.

        Algätarna verkar göra nytta.

        Ser bra ut, nästa vattenbyte blir i helgen och då slammsuger jag + tar rutan igen.
        Tänker även försöka få ner 3-4 växter till idag.

        Kommentar

        • ojkooj
          • December 2008
          • 65

          #19
          Ursprungligen postat av zoolander
          Slutat med PMDD. 2 dagar efter mitt stora ingrepp är karet fortfarande ganska rent.
          Lite alger på rutan (gröna prickar), på något ställe är det grönt över sanden. Växterna ser helt OK ut.

          Planterade 6 nya växter också.

          Algätarna verkar göra nytta.

          Ser bra ut, nästa vattenbyte blir i helgen och då slammsuger jag + tar rutan igen.
          Tänker även försöka få ner 3-4 växter till idag.

          Köper du växter med tanke på funktion eller för att de är snygga? Det verkar ändå finnas en poäng med växter som har olika funktion. Mycket växter borde ta mycket näring och således minska algtillväxten.

          Jag tycker också det är konstigt att mina cabomba som till en början var väldigt snabbväxta har slagit av på takten. Däremot fullkomligt vräker den där liljeväxten ur sig rotskott och den röda växten har blivit ganska dominant.

          En fråga. Finns det någon växt som växer särskilt bra i finare grus?

          johan

          Kommentar

          • zoolander
            • August 2008
            • 271

            #20
            provar växter för att slippa alger.

            Måste säga att alla växter jag hittils haft har växt mkt fortfarande i fint grus, hade sten tidigare.

            Kommentar

            • ubjs
              • April 2007
              • 192

              #21
              En viktig grej är att solljus inte får nå akvariet överhuvudtaget. Jag har persiennerna neddragna som normalläge. Är jag hemma och solen inte ligger på fönstret (västerläge) så fäller jag upp dom.
              När det gäller ljuspauser så är det väl högst 4 timmar som gäller om jag minns rätt. Jag läste om ljuspauser i Dennerles bok.

              Mvh UB

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Det här funkar alltså inte..


                .. om man inte kallar sig defdac och är växtakvarienörd:


                8)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...