Alger - Har jag gjort bort mig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    Alger - Har jag gjort bort mig?

    Igår tröttnade jag på mina algproblem. Har nu haft karet sedan i somras och på sista tiden har det verkligen gått utför. Jag gör vattenbyte 1 gång i veckan (ca 60L av ca 230). Jag har sista månaderna tillsatt PMDD och sista månaden easy carbon (eller hur det nu stavas).

    Igår var det mer alger än någonsin. Jag kan inte påstå att jag har mycket växter, men algerna är på stenar, ett lager över sanden, på rutan, på växterna osv...

    Hur som helst, igår tänkte jag "Nu skiter jag snart i detta, fiskarna är fantastiska och kul att läsa om, men detta är bara jobbigt".

    Jag tog ut samtliga stenar ur akvariumet och tvättade noga. Jag tömde 1/3 av vattnet och tog torra servetter och torkade rutorna med, jag slammsög sanden, kastade dåliga växter och tog bort allt med alger på.
    Konstig nog var en av växterna helt algfri.

    Senare på kvällen när "smutsen" lagt sig efter storstädningen slammsög jag ännu en gång.

    Nu på morgonen ser karet "rent" ut för första gången på månader. Jag har ännu inte lagt i stenarna.

    Har jag gjort helt fel? Har mina misstankar att jag kommer få tillbaka detta *10 nämligen
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Nja, eftersom du endast tömde 1/3 av vattnet så har du nog inte gjort något fel.

    Ibland behöver man helt enkelt "storstäda" lite, och även om det finns en risk att det kommer tillbaka så finns det ju också en chans att det inte gör det.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • zoolander
      • August 2008
      • 271

      #3
      Min tanke är att om jag får samma problem igen så kastar jag alla växter, tar ut alla stenar och har karet nedsläckt i en vecka...

      Kommentar

      • Silvertejp
        • March 2009
        • 73

        #4
        Akta så du inte pajar balansen i akvariet om du tar bort för mycket växter..

        Vad har du för fiskar?
        Gör om gör rätt!

        Kommentar

        • zoolander
          • August 2008
          • 271

          #5
          3st ansistrus (nya), 9st pansarmalar. 3 otti (nya)

          Står i valet och kvalet av vad jag ska ha för fisk, har lite svårt att bestämma mig. Samtidigt vill jag inte släppa ner dyra fiskar i ett kar med massa alger.

          Om jag köper en rackarns massa växter, bekämpar det algproblem också?

          Kommentar

          • aronman
            • October 2008
            • 79

            #6
            Hej!
            Jag är lite nyfiken på hur mycket ljus du har och hur länge detta är tänt?

            Ja, växter konkurrerar ut alger då både alger och växter vill åt näringsämnena i akvariet och finns det då inte så mycket växter, plus att du göder karet så finns det gott om överskott på näringsämnen som algerna snappar i sig och blommar ut och exploderar.

            Ett tips är att om dina växter växer dåligt se över ditt ljus, så att du har bra växtrör och tänt max 12h/dag.

            Sen kan du köpa lite extra snabbväxande växter som du kan ha i början som suger i sig en del av de överflödiga näringsämnena ett tips är Egeria densa, vattenpest, som växer som pesten och faktisk är ganska dekorativ.

            Lycka till!

            //Andreas

            Kommentar

            • zoolander
              • August 2008
              • 271

              #7
              Idag är karet på mellan 12 på dagen och 22:30 på kvällen. Så 10.5h ca.

              Kommentar

              • JonasN
                • September 2008
                • 357

                #8
                Ett annat tips som är rätt standard för att undvika alganstormning är att ha en ljuspaus på minst 4 timmar mitt under dagen.
                Detta skall enligt viss literatur ej påverka växter negativt, men störa algerna rejält.
                Så en ljuscykel skule kunna se ut som så:
                Tänd: 8.00-12.00 16.30-22.30 (summa: 10 h)

                Kommentar

                • zoolander
                  • August 2008
                  • 271

                  #9
                  Jag har haft funderingar på att göra om karet för Malawi. Misstänker att jag isåfallat helt ska sluta göda och kasta bort alla växter.
                  Är det inte otroligt svårt att hålla malawikar rena från alger?

                  Annars blir det en hög nya snabbväxande växter snarast...

                  Kommentar

                  • aronman
                    • October 2008
                    • 79

                    #10
                    Ursprungligen postat av zoolander
                    Jag har haft funderingar på att göra om karet för Malawi. Misstänker att jag isåfallat helt ska sluta göda och kasta bort alla växter.
                    Är det inte otroligt svårt att hålla malawikar rena från alger?

                    Annars blir det en hög nya snabbväxande växter snarast...
                    Har haft malawis i ett 310L kar för några år sedan.
                    Och givetvis var det inte algfritt, men det var ju inga tofsalger eller andra "buskiga" alger, utan bara den sorten som ser ut som gröna prickar på stenar och glasrutor som bara gör att karet ser naturligt ut.
                    De flesta malawi ciklider betar bort bra med alger, om du låter bli att mata en dag eller två i veckan så kommer du ha ett fint akvarium kan jag lova dig.

                    /Andreas

                    Kommentar

                    • Silvertejp
                      • March 2009
                      • 73

                      #11
                      Kör med en hög snabbväxande växter istället, det skulle jag göra...Sen betar du bara av växterna allt eftersom. Smaken är ju dock som baken...
                      Gör om gör rätt!

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Ursprungligen postat av zoolander
                        Igår tröttnade jag på mina algproblem. Har nu haft karet sedan i somras och på sista tiden har det verkligen gått utför. Jag gör vattenbyte 1 gång i veckan (ca 60L av ca 230). Jag har sista månaderna tillsatt PMDD och sista månaden easy carbon (eller hur det nu stavas).

                        Igår var det mer alger än någonsin. Jag kan inte påstå att jag har mycket växter, men algerna är på stenar, ett lager över sanden, på rutan, på växterna osv...

                        Hur som helst, igår tänkte jag "Nu skiter jag snart i detta, fiskarna är fantastiska och kul att läsa om, men detta är bara jobbigt".

                        Jag tog ut samtliga stenar ur akvariumet och tvättade noga. Jag tömde 1/3 av vattnet och tog torra servetter och torkade rutorna med, jag slammsög sanden, kastade dåliga växter och tog bort allt med alger på.
                        Konstig nog var en av växterna helt algfri.

                        Senare på kvällen när "smutsen" lagt sig efter storstädningen slammsög jag ännu en gång.

                        Nu på morgonen ser karet "rent" ut för första gången på månader. Jag har ännu inte lagt i stenarna.

                        Har jag gjort helt fel? Har mina misstankar att jag kommer få tillbaka detta *10 nämligen
                        om du har ganska lite växter och som dessutom inte mår så bra (av någon anledning som jag inte kan svara på så här) sen tillsätter pmdd så blir det ju partytime för algerna, en aldrig sinande tillgång på mat och de kan föröka sig hämningslöst! om du ska fortsätta med pmdd och tillsätta det enligt instruktionen så måste du försäkra dig om att växterna har tillgång till ett kvalitativt ljus i tillräcklig mängd och att du har mycket växter samt en del av dem även snabbväxande! Ha en strikt skötsel regim och tillräckligt stora vattenbyten! Vill du bara ha ett kar med få antal lättskötta växter och en inriktning på stenar och rötter så brukar det funka umärkt utan näringstillsats om man har lite físk som generar lite näring (och givetvis en bra biologisk rening)
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • AnnikaMo
                          • November 2008
                          • 198

                          #13
                          Jag skulle peta i lite siamensisar......och hette de vattenpest tro.....
                          Hade själv svarta tofs alger i mitt 250 lit. På en vecka knappt så var de borta. Jag stoppade i tre siamensis. A.

                          Kommentar

                          • andersfiskar
                            • March 2007
                            • 384

                            #14
                            Är du noga med att ha en jämn tillförsel av easy carbo? Att inte missa några dagar...? (Jag brukar missa ibland och tycker att det påverkar.) Har du funderat på ngn co2-anläggning? När jag körde mäsk hade jag väldigt lite alger så länge jag bytte dunk i tid. Vilka alger är det?
                            //
                            Mvh
                            Anders

                            Kommentar

                            • ojkooj
                              • December 2008
                              • 65

                              #15
                              algätare m m

                              Ursprungligen postat av AnnikaMo
                              Jag skulle peta i lite siamensisar......och hette de vattenpest tro.....
                              Hade själv svarta tofs alger i mitt 250 lit. På en vecka knappt så var de borta. Jag stoppade i tre siamensis. A.
                              Det var svaret jag hade velat se.
                              Har ett litet problem med alger som till enbörjan hade att göra med att min bakgrund var för ljus. På bakrutan finns en millimetertjock matta av någon sorts grön alg. Dessa har även satt sig på växterna nu. Cabomba verkar klara sig bra medans en rödbladig växt är väldigt omtyckt nära vattenytan / ljuset. Även mina liljeliknande blad är angripna i längst ut. Har några tegelfärgade stenar som är algklädda samt en vit sten. Det svarta skifferblocket har klarat sig dock.

                              Har knippsat av de värst angripna växterna, skrapat bakrutan och bytt till en mörkare bakgrund samt planterat in 2 siamesiska algätare i mitt 200liters.

                              Tror ni det räcker? Kommer växterna vinna eller bör jag göra något annat? Plantera någon växt som är särskilt näringstörstande kanske?

                              Skall också tillägga att jag har haft i sådana där järndroppar för växternas skull. Vet inte hur det påverkat..

                              Johan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...