Vackra växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Vackra växter?

    Har just varit in och tittat på dina akvarier på zoonen Ansjo. Vilka fantastiska fina och frodiga växter. Förstår ju alla ni andra som hållit på ett tag också har lika fina.
    Jag har förstått efter allt jag läst, att det är viktigt med Co2 och pmdd, har inte använt något av det. Behöver inte påpeka att mina växter inte har varit någon hit precis, utan jag har bytt ut dom eftersom.

    Jag är ju ny i akvarievärden och trodde förstås att det inte var så himla noga med växtnäring, utan dom har fått lite näring då och då.
    Om några veckor ska jag starta upp på nytt eftersom mina akvarier ska flyttas, så nu tänker jag göra rätt från början.

    Finns det något "enkelt sätt" att tillföra Co2 (mitt sämsta ämne i skolan var kemi)? Håller på att läsa "den stora Dennerle-guiden" där det verkar vara noga med att använda något som heter DEPONIT-mix i botten. Är det viktigt?
    Hur mycket grus ska jag lägga på för att röttena ska rota sig ordentligt?

    /Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Köp ett Hagen Natural Plant System. Fördelen med det är att du kan köra egen mäsk i den och att du får en CO2-trappa som är väldigt bra för nybörjare då den garanterar att du får CO2 i vattnet och samtidigt är det svårt att få för mycket.

    Mäskrecept hittar du lätt här i forumet. Heeke här på forumet lyckas bra med mäsk.

    Håller på att läsa "den stora Dennerle-guiden" där det verkar vara noga med att använda något som heter DEPONIT-mix i botten. Är det viktigt?
    Nej. PMDD ger dig alla näringsämnen som behövs.

    Hur mycket grus ska jag lägga på för att röttena ska rota sig ordentligt?
    3-4 cm och uppåt brukar funka fint. Det märker du. Tycker du att det blir för lite så kan du ju alltid hälla på mer.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Köp ett Hagen Natural Plant System. Fördelen med det är att du kan köra egen mäsk i den och att du får en CO2-trappa som är väldigt bra för nybörjare då den garanterar att du får CO2 i vattnet och samtidigt är det svårt att få för mycket.

      Mäskrecept hittar du lätt här i forumet. Heeke här på forumet lyckas bra med mäsk.


      Nej. PMDD ger dig alla näringsämnen som behövs.


      3-4 cm och uppåt brukar funka fint. Det märker du. Tycker du att det blir för lite så kan du ju alltid hälla på mer.
      Du måste absolut ha gröna fingrar!! Hoppas det går bra om jag ställer många (konstiga) frågor framöver.

      Men hur är det då med den där DEPONIT-mixen under gruset? Behövs inte den, eller?
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Arctic
        • March 2009
        • 281

        #4
        jag skulle själv jätte gärna komma igång med lite CO2 och pmdd och sånt. det e inte farligt för fiskarna på något sätt att tillföra CO2 i akvariet?

        Kommentar

        • flocki
          • April 2008
          • 273

          #5
          Ursprungligen postat av martinah86
          jag skulle själv jätte gärna komma igång med lite CO2 och pmdd och sånt. det e inte farligt för fiskarna på något sätt att tillföra CO2 i akvariet?
          Nej vid normal CO2 tillförsel är det ofarligt för fiskarna.

          Kommentar

          • Arctic
            • March 2009
            • 281

            #6
            vad kul! läste runt lite om att göra eget och dunkar och vattenflaskor och allt möjligt...har nån en bild på hur hela konstruktionen ser ut?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ursprungligen postat av gullefjun
              Men hur är det då med den där DEPONIT-mixen under gruset? Behövs inte den, eller?
              Problemet är främst att man inte riktigt vet vad deponit innehåller. Det vet du däremot vad gäller PMDD.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...