Vad är detta för växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bulten
    • February 2006
    • 19

    Vad är detta för växt?

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    Har sökt efter bilder som liknar denna växt men har inte hittat nåt, börjar misstänka att det inte är en akvarieväxt.

    Är det kanske någon här som har någon gissning vad det kan vara för något?

    Inköpt på Djurmagazinet

    m.v.h
    /bulten
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Du har nog rätt i att detta inte är någon vatten/akvarieväxt. Skall man hitta namnet på växten blir det nog att titta i böcker om krukväxter.

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Påminner om Ophiopogon japonicum, den brukar ju säljas som "ciklidgräs" till intet ont anande akvarister...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • bulten
        • February 2006
        • 19

        #4
        Sleaper: Tack för svar, tråkigt att dom säljer sånt.. Har läst här inne att dom säljer växter som inte är vattenväxter till lättlurade personer, som jag

        Nästa gång ska jag göra min läxa innan jag handlar
        mvh
        /bulten

        Kommentar

        • bulten
          • February 2006
          • 19

          #5
          petnym: Tack, du har rätt, en sån är det.

          mvh
          /bulten

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av bulten
            petnym: Tack, du har rätt, en sån är det.

            mvh
            /bulten
            har du trädgård kan du plantera ut den ute, och hoppas att den klarar vintern. den kan göra det om det är en mild vinter. då blommar den med vackra små lila/vita blommor har jag för mig.

            problemet med den växten du har är att den inte trivs i karet och den trivs heller ej som krukväxt.

            Kommentar

            • bulten
              • February 2006
              • 19

              #7
              Ursprungligen postat av Flaxss
              har du trädgård kan du plantera ut den ute, och hoppas att den klarar vintern. den kan göra det om det är en mild vinter. då blommar den med vackra små lila/vita blommor har jag för mig.

              problemet med den växten du har är att den inte trivs i karet och den trivs heller ej som krukväxt.
              Har ingen trädgård så det blir tyvärr soptunnan, men tack för tipset! Skulle ju kunna ha den kvar i akvariet tills den blir ful men känns inge kul, jag satsar nog på en riktig akvarieväxt istället, och den köper jag på något annat ställe

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Lämna tillbaka den där du köpte den så kanske handlaren lär sig något...
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Ballte
                  • March 2007
                  • 11

                  #9
                  Hej sakta farten nu grabbar det finns en släk till denna växt vid namn Sagittria, Sagittaria latifolia, Sagittiasubulata och en som heter Vallisneria spiralis, så nog kan det vara en aqvarie växt.

                  Kommentar

                  • bulten
                    • February 2006
                    • 19

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ballte
                    Hej sakta farten nu grabbar det finns en släk till denna växt vid namn Sagittria, Sagittaria latifolia, Sagittiasubulata och en som heter Vallisneria spiralis, så nog kan det vara en aqvarie växt.
                    Hej Ballte! Googlade på dom namnen men tyvärr var dom inte lika min växt, däremot var ophiopogon japonicum väldigt lik.



                    mvh
                    /bulten

                    Kommentar

                    Arbetssätt...