Akvariet fullt av alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • krizz
    • January 2008
    • 51

    Akvariet fullt av alger

    Hej allihopa!
    Nu var det ett bra tag sedan jag va inne på forumet , men nu behöver jag er hjälp.
    Jag har gröna tussar överallt . De ser ut som bomull som man dragit ut till långa mattor och de sätter sig överallt.Dom är relativt lätt att få bort men de kommer tillbaka efter ett tag igen. Det är inte Cyano för det har jag tampats med förut . Dessa fick jag inte bort med mörkläggning utan det är manuell bortplockning som gäller.
    Kan det bero på för mycket ljus ? Metallhalogen 2 x 250 w och för lite gödning?
    Har ingen CO 2 och har inte velat göda med PMDD på ett tag nu just för alla alger.
    Jag har nu bytt till 200 w Philips 865 T5 lysrör som jag tänkte ge en chans...
    Vad kan det vara och vad gör jag ??

    MVH Krizz
  • krizz
    • January 2008
    • 51

    #2
    Glömde säga att karet är på 960 l

    MVH Krizz

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Trådalger? Googla och kolla bild.

      Det uppkom i min räkburk efter någon månad. Jag började då göda och hålla en stadig regim, så de andra växterna skulle ta över. Efter ett par veckor försvann det.

      Fick även det i mitt 540 när jag SLUTADE göda, dvs näringsnivåerna dalade.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag började då göda och hålla en stadig regim, så de andra växterna skulle ta över. Efter ett par veckor försvann det.
        +1, samma för mig. Tog kanske någon/ett par veckor mer.

        Fick även det i mitt 540 när jag SLUTADE göda, dvs näringsnivåerna dalade.
        +1

        Det är aldrig bra att plötsligt sluta göda eller överlag göra stora förändringar. Speciellt inte med en massa ljus. Algerna klarar lägre näringsnivåer jämfört med växterna och reagerar direkt på miljöförändringar.

        Jag har nu bytt till 200 w Philips 865 T5 lysrör som jag tänkte ge en chans...
        Vad kan det vara och vad gör jag ??
        Mycket bra att testa lägre ljusnivåer. I övrigt testa det Johanski säger med en så stabil normal PMDD-dosering du kan och fippla inte alltför mycket med CO2-tillsättningen, dvs håll den hellre stabil än ryckigt hög.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • krizz
          • January 2008
          • 51

          #5
          Tack för er hjälp .
          Jag ska testa att göda mindre doser PMDD tillsammans med lysrören , sen får vi se om det händer något .

          Krizz

          Kommentar

          Arbetssätt...