Toffs alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Audion
    • December 2006
    • 205

    Toffs alger?

    Hejsan. Har börjat få alger i min burk igen. Det e en 500Liters burk med diverse växter och en liten population med fiskar av diverse slag.
    Ljuset e på ca 9-10 timmar om dagen.
    Algerna ser ut som nå lurvigt och växer främst på kanterna av det storbladade växterna och bladen får mörkgröna prickar, sen blir det typ bruna alger på rutorna som sitter som attan Har börjat köpa in mer växter för att se om de kan ta över problemet men inget ännu. Göder även med tropica aquacare växtnäring vid varje vattenbyte som blir typ 1/3 varannan vecka. Några förslag som kan ges på vad det e för fel, vad jag ska göra och vad det e för alger? medans jag söker på och grejjar efter svar på egen hand?
    MVH Daniel
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Skaffa 5-6st. Siamesiska algätare. De kommer städa fint
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Det är förmodligen skiftande nivåer med koldioxid och eller ammonium som orsakar tofsalgerna. Detta kan bero på ruttnande material. De gröna algerna brukar minska om man höjer näringsnivåerna något. De bruna försvinner med hjälp av en ancistrus sugmal eller algskrapa. De brukar även försvinna av sig själva med tiden.
      Mot tofsalger är Easy Carbo väldigt bra. Även Easy Life har haft god effekt i mitt kar mot tofsalger, förmodligen för att det neutraliserade ammonium.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Audion
        • December 2006
        • 205

        #4
        Zoobutiken

        Ursprungligen postat av Nina82
        Skaffa 5-6st. Siamesiska algätare. De kommer städa fint
        Oki får åka ner på zoobutiken och be dem om råd vad jag ska köpa för preparat Har inte ha vilka firrar som helst då jag har en elak Salvini där i Har 2 st stora algätare som e typ 30cm stora och 1 som e typ 10cm Vet dock inte vad det heter men de får sina ryck ibland och försöker städa rent Han på butiken sa att det e väldigt bra att använda "koldioxid"??? minns inte vad det var för gas han sa men det var något som gjorde att växterna växte som attan och det var även bra mot alger Någon som vet om "Mäsk" gasen fungerar bra även mot alger? Har läst lite om det tidigare och det verkar ju inte vara så svårt att få till en sån anläggning

        Kommentar

        Arbetssätt...