Hur kan den ha spridit sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    Hur kan den ha spridit sig?

    Har någon form av mini - cryptocoryne i mitt växtkar, jag har haft den i flera år men det har inte hänt så mkt för en nu...
    Till min enorma förvåning har det dykt upp ett skott från ingenstans på andra sidan akvariet! Akvariet är på 200l och ganska långt.

    Hur är det här möjligt? hur kan det ha kommit ett skott från ingenstans på andra sidan akvariet? Har nyss planterat om moderplantan så rötterna borde väl inte ha hunnit blivit så jätte långa?
    Dom sprider sig väl med rötterna, eller?
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • Kep
    • February 2009
    • 29

    #2
    "I sense bad mojo"

    Jag tror på rotskott men kan ha fel
    325L Tropiskt-Sällskap
    220L Under renovering
    60L Växt/Yngel

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Säkerligen en rotdel från moderplantan som rotat sig och nu kommer upp.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Fan va kul om den efter hand börjar skjuta upp skott längs hela rotdelen, en bild säger mer än 1 000 ord!
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • HenkeP
          • January 2009
          • 886

          #5
          Kan inte va så att en bit av roten gick av när du möblerade om, och att det nu är den som skjuter upp ett skott..? Men enklaste sättet att få svar på frågan är väl att dra upp skottet..
          Senast redigerad av HenkeP; 06 March 2009, 17:53. Anledning: Bytte ett n till ett t.

          Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Crypts brukar vara fenomenala med att göra det där tricket med att plötsligt dyka upp i andra sidan akvariet. Har hänt mig ett par gånger. Lika kul varje gång =)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • alg_oa1
              • May 2007
              • 473

              #7
              Nu har jag varit och petat lite runt den nya växten och den sitter djupt ner i sanden så det går inte att se om den kommer från en liten rot-bit eller om den kommer från moder plantan. Vill ju inte så gärna gräva upp den!
              Kul iallafall!
              "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Crypts kan dels skicka iväg rätt långa rötter där det sedan blir nya skott, eller så räcker det också med en ytterst lite rotbit som gått av vid ommöblering för att det ska kunna bildas ett nytt skott.

                Jag har vid tillfällen rensat ut en art av crypts som flera månader senare helt plötsligt dykt upp igen. Detta pga att någon liten rotbit blivit kvar i karet.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...