Snäckor/sniglar i javamossa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Violator
    • January 2009
    • 65

    Snäckor/sniglar i javamossa

    Jag köpte lite javamossa från en privat säljare på Blocket som jag hade tänkt använda i ett av mina kar. Det är nystartat och börjar innehålla en del växter som är rättså späda ännu.

    Jag märket när jag la mossan i blöt att det ramlade ur en del mycket små snäckor eller sniglar (form som en kanelbulle). Jag pillade runt en del och har fått bort alla sådana skal ur mossan nu, men jag förmodar att det kan finnas ägg kvar i mossan eller? Är det vanligt och är det skadligt med dessa små snäckor i akvarier - antar att jag bör kassera javamossan?
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Antagligen får du in en del av dem ändå när du köper växter eller liknande, men är du nogrann och rengör alla växter och mossor så kan du säkert fördröja det lite
    Det är upp till dig om du vill kasta den eller inte, snäckorna gör ingen skada utan snarare nytta förutom att det kan se tråkigt ut med snäckinvasion om man råkar ut för det.
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Om du använder mossan i ett akvarium där det finns botior så kommer det aldrig att bli någon snigelinvasion.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Gustav95
        • January 2009
        • 3

        #4
        Ja jag har en praktbotia den äter upp alla sniglar den är faktiskt riktigt effektiv, Jag rekomenderar alla med snigelproblem att skaffa en sån den är dessutom väldigt cool!
        //Gustav

        Kommentar

        • HenkeP
          • January 2009
          • 886

          #5
          Om man har fått en snäck-invasion så kanske man ska fundera på varför man har så många innan man springer iväg och köper fiskar som äter upp dom.. Jag har fattat det som att det är något som inte är riktigt som det ska om man får för många. Tex att man matar för mycket. Finns säker en del trådar här som behandlar det här ämnet om man söker.

          Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

          Kommentar

          Arbetssätt...