hygrophilia växer inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • azknom
    • October 2007
    • 28

    hygrophilia växer inte

    Bakgrund:
    Jag har ett 350 liters akvarium som det senaste halvåret har strulat lite med växterna. Omväxlande har de slutat växa eller så har jag fått alginvasion. Sedan ett par månader tillbaks slutade jag experimentera med gödning och kör 50% vattenbyte varje vecka och dosering av 1,5 ggr normaldos PMDD. Till detta har jag också magnesium och calcium eftersom kranvattnet är väldigt fattigt på detta. Dessutom använder jag ganska mycket kalium eftersom Crinumen visar tecken på kaliumbrist annars. Varje dag tillsätter jag också ungefär dubbel dos easy carbo. För tre veckor sedan kastade jag ut lite växter som var angripna av gröna trådalger och köpte istället hygrophilia polysperma (rosanervig) och en crinum till. Totalt i akvariet finns nu två relativt stora javaormbunkar (vindellöv) en ganska stor annubias, två crinumlökar samt den ovan nämnda hygrophilian.

    Så vad är problemet då? Jo anledningen till att jag köpte hygrophilian var för att den ska växa snabbt och min förhoppning var att den skulle hjälpa till med algproblemet. första veckan sköt den iväg rosa-gröna blad och började bli jättefin. Problemet är att sedan dess har den knappt växt något och verkar vara på väg att dö. Den slokar och någon ligger till och med på botten och den växer i princip ingenting. Under tiden växer den gamla crinumen säkert uppåt en centimeter per dag och den nya crinumen är inte långt efter och alla andra växter verkar trivas utmärkt.

    De enda saker som jag skulle kunna tänka mig som är fel är att fiskarna äter lite på dem. Men det är inte alls så mycket utan att de skulle lätt kunna växa ändå tycker jag. Dessutom är de planterade rätt djupt för att inte botiorna ska rota upp dem. Utöver det så kan jag inte hitta något problem. Vet någon om hygrophilia kräver väldigt mycket av något näringsämne?
    Senast redigerad av azknom; 03 March 2009, 19:16.
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    dom kräver mycket kalium, så konkurens med Crinumen?

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Klurigt problem. Rosanervig är ju helt klart en av de snabbaste snabbväxarna man kan få tag på. Dubbeldos EC varje dag låter dock ganska häftigt. Skulle eventuellt tippa på att det kanske kan ha med saken att göra.

      Bild på en krånglande stängsel vore bra om det mot förmodan skulle vara någon slags brist.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • azknom
        • October 2007
        • 28

        #4
        Vad gäller Kalium så är det ju inte otroligt att det kan ha med det att göra eftersom jag nu har en liten crinum till samt hygrophilian så... Jag ser dock inte själv någon antydan till Kaliumbrist hos någon växt än.

        Jag har dragit ner en aning på EC till 1,5 ggr ungefär sedan någon dag tillbaks så vi får väl se om det gör nytta. Jag ska se om jag kan prestera en bild på dem men jag har märkt att med välvd framruta så är det väldigt svårt att få till något vettigt och den sitter längst bak i ett hörnakvarium men jag ska göra ett försök.

        Det som jag märkt de senaste dagarna är att hygrophilian och den nya crinumen börjar få en hel del gröna trådalger igen nu så något är väl fortfarande fel är jag rädd för.

        Kommentar

        • azknom
          • October 2007
          • 28

          #5
          Bild

          Nu har jag åtminstone fått till en bild. Ett tips till alla som vill fota akvariebilder är att itne köpa ett hörnakvarium med välvd ruta. Det är inte en bra början .

          Här finns en bild:


          Klicka på den för att förstora den till max. Man kan se viss antydan till att en del blad är lite "vinklade" men jag vet inte om det är ett resultat av att fiskarna har käkat lite på dem eller om det kan vara någon näringsbrist.

          Man ser också tydligt de gröna algerna på några av bladen samt ett par rasboror som vägrade hålla sig ur vägen... precis osm resten av akvariet när jag skulle fota .

          Man skymtar också den stora crinumen till vänster vars nyare blad är väldigt fina.

          Kommentar

          Arbetssätt...