Gödningsmedel och CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tzuka
    • February 2009
    • 6

    Gödningsmedel och CO2

    Var helgen och köpte en ny liten grönsak till mitt akvarium.
    Snubben som gav mig vxten undrade om jag skötte om mina växter och gav dem gödningsmedel och CO2. Jag undrar nu om det är superviktigt med dessa växtboosters eftersom jag aldrig på 3 år någonsin gött mina växter?!
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    enklare växter brukar kunna överleva utan extra tillsatser i karet, men microgödning brukar va bra att ge iaf, men hur mycket växter du har, vilka växter, hur mycket ljus, fiskar mm påverkar behovet av extra näring och co2.
    Däremot kan sägas att det är mycket enklare att få fina växter med gödning och co2 och en del svårare växter kan va nästan omöjliga att hålla vid liv utan.

    Kommentar

    • Tzuka
      • February 2009
      • 6

      #3
      Vet inte riktigt vad de heter...men jag har två ganska långa gröna band/pinne/stjälk som ligger på bottnen och många blad ca 7 cm sticker upp (de har jag nog haft mer än 1½ år) sedan en nyinköpt med ljusgröna väldigt tunna ca 15 cm höga 3-5mm breda.
      Det är mycket ljus i akvariet, det har en lite blå toning...hur går det till med co2?

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        co2 i tas upp ur luften och avges av fiskarna nu eller vad menar du?
        finns ju olika sätt att få ner mera co2 i vattnet och även flytande kolgödning som funkar lite annorlunda men ger en kolkälla för växterna iaf

        Kommentar

        • Tzuka
          • February 2009
          • 6

          #5
          jojo, det vet jag ju...det naturlig vill säga.
          Jag menar extra tillsättning.
          Borde jag satsa på det även om det funkat nu i något år?

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            tycker du det funkar bra utan så finns väl ingen anledning att börja med co2 men börjar du se brister på växterna så börja med gödning istället.

            Kommentar

            Arbetssätt...