Hål i bladen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    Hål i bladen

    Jag har idag tagit bort en massa blad som var fula för det var hål i dem. På en del var nästan bara bladnerverna kvar. Är det mina amano-räkor som äter hål i bladen eller vad kan det vara? Jag bifogar en bild


  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    har lite svårt för att tro att det är amonoräkorna som har gjort dem hålen. har du någon botia? de gillar att göra hål i blad då de letar efter sniglar.

    kan med vara näringsbrist. tycker att det var lite svårt att se på bilden.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      har du ngn ancistrus mal där i så är det nog han som är boven
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Nej jag har bara honungsgurami och kopparbarber och räkorna. Men kanske var det så från början när jag köpte växterna och jag tänkte inte så mycket på det. Så det kanske var någon annan fisk i akvarieaffären som gjorde det. Jag får se om det fortsätter. Men bra då att det inte är troligt att det är räkorna som har ätit hål i bladen. Man kan lätt tro det annars för de brukar sitta på blad och häcka.

        Kommentar

        • Bobbo
          • December 2006
          • 13

          #5
          Har samma problem och det är mina malar som käkar hål i bladen, men min fråga är finns det något man kan göra åt detta? Ger dom varierad kost ( då dom äter allt i sin väg) och extra algtabletter etc.

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            algtabletter när det är släckt fungerar här hemma..
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Om man inte har malar i närheten ser det väl mest ut som kaliumbrist?

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Om hålen från början är små och sedan växer är det typisk kaliumbrist. Mera växtnäring som innehåller kalium måste tillsättas.
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #9
                  Ja, det verkar väl som typisk kaliumbrist då. Jag har inte lyckats ta någon på bar gärning ännu i alla fall. Jag har skaffat PMDD så jag ska börja köra igång med det i helgen så får jag se om kaliumbristen kan avhjälpas.

                  Kommentar

                  • Galne-Gurra
                    • April 2008
                    • 1080

                    #10
                    Om det nu är kalium brist så räcker det nog inte bara med pmdd utan du bör nog extradosera med kalium en gång i veckan.
                    http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                    Kommentar

                    • stefant
                      • January 2009
                      • 783

                      #11
                      Okej, fast eftersom jag inte tillsätter något kalium nu så blir det ju en klar förbättring med PMDD, så jag menar att det kanske räcker. Hålen blir bara större och större och fler och fler under tiden, men bara på den växten.

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        ja det märker du väl om det fortsätter att bli hål i bladen eller inte, standarddosen pmdd innehåller dock inte så mycket kalium så kaliumkrävande växter får ofta sånna brister även med pmdd, ser du fortfarande hål i nya blad efter en månad med pmdd så köp till en påse K2SO4 och dosera 1kryddmått per 100liter så ska du se problem försvinner

                        Kommentar

                        Arbetssätt...