Blommande Crinum calamistratum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Blommande Crinum calamistratum

    I morse hade min Crinum slagit ut i full blomprakt.
    Minst en blomma till är på väg ur samma stängel.

    Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Fantastiskt vacker! Den ser liksom ut att dofta som en lilja.

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Fy fan va fin den blev, har följt din dokumentation och kan bara gratulera.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Grattis! Helt otroligt vacker växt!
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Ursprungligen postat av Krax
          Fantastiskt vacker! Den ser liksom ut att dofta som en lilja.
          Crinum hör ju till familjen Amaryllidaceae som hör till gruppen Liliaceae så helt omöjligt är det ju inte.
          Jag ska hem och lukta ordentligt.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av heeke
            Crinum hör ju till familjen Amaryllidaceae som hör till gruppen Liliaceae så helt omöjligt är det ju inte.
            Jag ska hem och lukta ordentligt.
            nja

            ''Familjen Liliaceae'' tillhör ordning Liliales.

            ''Familjen Amaryllidaceae'' tillhör ordningen Asparagales.

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Ok, jag fick min info från Den virituella floran och har ingen aning själv.

              Kan meddela att den doftade som en blandning mellan vit choklad och vanilj iaf.
              Blomningen var snabbt avklarad för blomman hade vissnat och sloknade rejält när jag kom hem från jobbet, så det var tur jag tog en titt i morgon stressen.
              Nu väntar jag på att nästa knopp ska blomma
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Stativ till kameran och ett skott per minut, ett kort per minut alltså!
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av heeke
                  Ok, jag fick min info från Den virituella floran och har ingen aning själv.

                  Kan meddela att den doftade som en blandning mellan vit choklad och vanilj iaf.
                  Blomningen var snabbt avklarad för blomman hade vissnat och sloknade rejält när jag kom hem från jobbet, så det var tur jag tog en titt i morgon stressen.
                  Nu väntar jag på att nästa knopp ska blomma
                  jo fast Liliaceae är ju en egen familj. och det stor ju på virituella floran att man har tagit ur Amaryllis-släktet ur Liliaceae familjen och gjort en egen familj som heter Amaryllidaceae.

                  innan när man inte ''visste'' bättre så förde man in många släkten till Liliaceae-familjen som man nu har kommit på att dom inte tillhör där längre.

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #10
                    Skulle tro att blomman vissnat pga värmen ifrån rören, även om har höjt upp den med pvc rör så är det troligen lite väl varmt för blomman ändå, tyvärr.
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av Flaxss
                      nja

                      ''Familjen Liliaceae'' tillhör ordning Liliales.

                      ''Familjen Amaryllidaceae'' tillhör ordningen Asparagales.
                      Ha, hade inte hängt med i svängarna där.

                      Jag kollade, och det visar sig att nästan allt som förut ansågs vara liljeväxter nu mer inte tillhör liljorna, utan sparrisväxterna - hyacint, amaryllis, lök, yuccapalm, narciss, liljekonvalj etc etc etc etc etc.



                      Kvar bland liljorna verkar i stort sett bara tulpan, kungsängslilja, och just släktet Lilium (Kroll-lilja mfl) vara. Där ser man. Det var som f-n.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sultanen
                        Skulle tro att blomman vissnat pga värmen ifrån rören, även om har höjt upp den med pvc rör så är det troligen lite väl varmt för blomman ändå, tyvärr.
                        Blomstängeln har stått mitt i utblåset från ett av filterna och det visade sig att blomstängeln var "knäckt" och hade börjat ruttna, så där har vi nog förklaringen.
                        Den andra knoppen slog ut lite halft bara så den blev det inget av.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

                          #13
                          Ursprungligen postat av heeke
                          Blomstängeln har stått mitt i utblåset från ett av filterna och det visade sig att blomstängeln var "knäckt" och hade börjat ruttna, så där har vi nog förklaringen.
                          Den andra knoppen slog ut lite halft bara så den blev det inget av.
                          Var det så enkelt så skall du verkligen vara gald! Det betyder ju att du troligen kommer få underbart doftande vackra blommor som står längre än över natten framöver.
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium
                          220L Saltvatten - Under uppstart
                          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Nja, vet inte om jag egentligen vill ha en massa blommor, då blir jag ju tvungen att skaffa hängande lysrörsarmatur och köra med ett öppet kar ist.
                            Man kanske skulle slagit till på erbjudandet om 400W MH...
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • drd
                              • March 2004
                              • 5586

                              #15
                              Såg riktigt vacker ut den där blomman ju
                              Undrar när mina växter ska tycka om att bo här, alla utom jättevallisneria då dvs som växer som ogräs...hehe.
                              ________________________________________________

                              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...