varför växer det inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kep
    • February 2009
    • 29

    #16
    en snabb instickade... Folk snackar om standard doser på pmdd hej vilt?! standard dosen är väl 10ml/100L 1 gång om dagen eller har jag fel. Man ser en massa olika doseringar

    tack på förhand
    325L Tropiskt-Sällskap
    220L Under renovering
    60L Växt/Yngel

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #17
      nä standard dosen är 10ml/100L per vecka

      Kommentar

      • fisch
        • February 2009
        • 11

        #18
        Jag har kollat runt lite i forumet efter substrat värmares vara elle icke vara, det är ganska gamla svar som finns, är det fortfarande så att det inte gör någon större nytta för växterna genom att ha det lite varmare runt rötterna vilket man kan läsa i en del litteratur plus att det skall skapa en mikrocirkulation som skall vara bra, vad säger dem senaste rönen om detta? eller är det rent av skadligt, och sen hur snabbt kan jag se resultat då jag nu skall börja med PMDD?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Stämmer. Dom gör varken från eller till. Har bevisats om och om igen. Jag själv körde ena halvan av ett akvarium med bottenvärme och det andra utan. Ingen som helst skillnad.

          Med CO2 kan du se subtila resultat på bara några dagar. Utan CO2 tar det runt 2 veckor till en månad.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • fisch
            • February 2009
            • 11

            #20
            Efter nu två veckor med PMDD så har jag sett att det börjar växa bättre men! det har även Algerna framförallt små gröna och svarta fläckar som börjar klä in växterna. övriga vattenvärden är väl ok utom KH som också har stuckit i väg tillca 15-18Kh, jag kör även med CO2 ca fyra bubblor i sekunden (100l akvarie)Ph 6,8. vad är det som inte stämmer nu?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Hmm.. det blir 70-85 ppm CO2 om KH/pH-mätning stämmer vilket det skulle kunna göra om du lyckas lösa upp hela 4 bubblor/sek i 100 liter. Se upp med fiskarna.

              Små hårda gröna prickalger brukar tyda på fosfatbrist vilket inte är omöjligt om du får rejäl sprutt på växterna med mycket CO2 och bara kör enkeldos PMDD en gång i veckan. Isåfall är det bara att öka till dubbla doseringen så borde dom må sämre.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • fisch
                • February 2009
                • 11

                #22
                Jag har kört med en full dos PMDD på Lördagen med vattenbyte och sedan en full dos på Onsdagen.

                Kommentar

                • fisch
                  • February 2009
                  • 11

                  #23
                  Efter ytterligare ett par veckor med PMDD så har jag fått nya bekymmer, helt klart att det växer mera men det verkar som jag har svårt att få balans med mitt GH, Kh, Ph och c02, dvs Ph lågt runt 6,4 KH runt 15 likaså Gh runt 20,använder JBL mätstickor Co2 som tidigare ca 4 bublor per sekund, en morgon stod fiskarna och kippade vid ytan och var allmänt mycket slöa tolkade detta som det var för mycket Co2, halverade takten och senare på kvällen var fiskarna betydligt piggare. men om nu detta berodde på C02 halten var för hög skulle inte KH vara väldigt lågt samtidigt?

                  kan jag använda KH minus och GH Minus för att få ner dessa värden så att jag inte äventyrar att få in för mycket co2 i akvariet.
                  eller hur skall jag gå vidare?

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Du kan inte påverka CO2-mängden i akvariet med varken GH eller KH så dom behöver du inte röra. Anledningen att fiskarna kippade var för att du helt enkelt körde ner för mycket gas.

                    Det verkar som du använder mätstickor för att mäta dina värden med tanke på att dom hoppar så mycket? KH och GH är helt konstanta om man inte har något KH/GH-påverkade i akvariet (typ korallsand).
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #25
                      Köpte aquarell lysrör 10000K på Akvarielagret och på mindre än 2 veckor har mina växter vuxit så mkt att jag måste knipsa av de och plantera om de igen.
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Ja det är bra tryck i dom! =)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • fisch
                          • February 2009
                          • 11

                          #27
                          Är det då ok med så höga KH och GH värden eller skall jag sänka dem och i så fall hur. och ackumuleras CO2 över tid då jag har haft samma inställning på Co2 tillförslen sen jag började? eller vad kan ha påverkat denna plötsliga ökning

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Är det då ok med så höga KH och GH värden eller skall jag sänka dem och i så fall hur. och ackumuleras CO2 över tid då jag har haft samma inställning på Co2 tillförslen sen jag började?
                            Har du ett ökande KH med en pH-controller så innebär det att du gasar ihjäl fiskarna.

                            Jag kör utan pH-controller och ställer bara in 1 bubbla/sek som jag löser upp med mitt ytterfilter så jag berörs aldrig av KH:t. Jag skjuter alltid in samma mängd CO2 oavsett kemin i vattnet.

                            eller vad kan ha påverkat denna plötsliga ökning
                            Felaktiga test? Är det teststickor? Dom kan visa lite olika beroende på vad dom känner för.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...