varför växer det inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisch
    • February 2009
    • 11

    varför växer det inte?

    Hej!

    Har nu kört ett par månader med ett 100l akvarie med en hel del växter ca 70 % bottenyta täckt, givetvis vill jag att detta skall växa men jag får inte igång det riktigt ordentligt.
    utrustnig
    CO2 anläggning, bottensubstratvärmare, tropica bottensubstrat.
    2 *18W med reflektor Dennerle Lysrör, lystid ca 10h dag
    vattenvärde NO3 10mg/ml, NO2mg/ml, GHca 6, KH6, pH 6,8
    Fe 1,0Mg/l lite högt men har egen brunn där jag har utgångsvärde på 0,5mg/l, PO4 10Mg/l Jag vet, skyhöga värde av fosfat men lyckas inte sänka dem ( 0 värde i brunnsvattnet). delvattenbyte sänker det bara temporärt och har även provat med olika fosfat stopp men inte lyckats.
    använder även Easy carbo och Aqua plant activator 24(aqutic nature).

    vad har jag missat eller inte fattat eftersom jag inte får igång det, har sökt i forumen men inte lycktas hitta svar?

    Tacksam för hjälp
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Hmm, borde det inte va enklare, pmdd i standarddos, co2 och hyggliga lysrör så växer det så det knakar om man håller sig stabilt med allt dvs veckovis vattenbyte och inte ändrar på doseringar eller stoppar i några andra kemikalier.

    PS mera lysrör skulle inte skada heller

    Kommentar

    • fisch
      • February 2009
      • 11

      #3
      Hej !

      Vad tror du de höga värdena av Fosfat och järnet kommer av och vad kan jag göra åt dem, jag har det lite trångt i rampen för att kunna klämma in ytterligare ett lysrör men skall göra ett försök har du förslag på vad för rör jag skall stoppa in då?

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        ja på nåt sätt tillför du ju fosfat och järn, min gissning är från din gödning eller möjligen bottensubstratet då jag inte känner till det, men sluta med att ge nån gödning och mät igen om nån vecka så vet du om det är bottensubstratet, själv gillar jag vanlig sand i botten och inget annat.
        Dom bästa lysrör som jag känner är philips aquarelle, hagen power-glo och sylvania aquastar, dom är ganska lika men min favorit är power-glo då dom andra kan se lite mera lila ut i ljuset.
        Vad har du för co2 anläggning och dosering? (ph?)
        Aqua plant activator 24 ska väl innehålla en hel del järn fast det är väl ingen större fara med lite mycket järn iofs.

        Kommentar

        • fisch
          • February 2009
          • 11

          #5
          Jag har CO2 på tub och ferplast regulator, Acua medic reactor100 diffusor och aquatic nature visul test CO2 jag brukar ligga på ph 6,8. att plant activator innehöll järn visste jag inte så jag slutar med det för tillfället. gödningen som jag har i botten är tropicas bottensubstrat- kan det läcka ut fosfater?

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            kan säkert va bottensubstratet som ger fosfater men vore bra om nån mera kunnig på just detta kan ge lite ljus i ämnet, men kan du utesluta plant activator som källa så finns det inte många andra möjliga orsaker i mina tankar, 6,8 i ph borde va en hygglig sänkning så nog tillräckligt iaf.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jag (och fler med mig tror jag) har haft perioder där just fosfatnivåer och järnnivåer är skyhöga och aldrig verkar gå ner trots vattenbyten med helt rent vatten.

              Samtidigt har mitt filtersubstrat varit färgat rostrött och jag hade lägre CO2-halter i vattnet pga att jag körde med sk CO2-mist - istället för att lösa upp CO2 i vattnet så slog jag sönder gasen i mikrobubblor som spriddes i hela akvariet. Tanke var att mikrobubblorna skulle lägga sig under växternas blad och ge dom en oherrans massa CO2 i ren gasform.

              När jag sedan har börjat lösa upp CO2 igen i filtret har fosfat- och järnnivåer ökat dramatiskt och jag vill tro att utfällt järnfosfat helt enkelt börjat lösas upp igen. Antingen enbart pga lägre pH eller för att bakterier av någon anledning börjat mineralisera järnfosfatet.

              Dessa depåer har naturligtvis varit väldigt stora och det har tagit lång tid innan nivåerna gått ner igen. Det hjälpte att lägga filtersubstratet i Citronsyravatten så att den roströda färgen försvann, dvs jag fick bort alla järnfosfatdepåer från filtersubstratet.

              Samtidigt så försökte jag motkompensera nivåerna genom att sluta dosera järn och fosfat och växterna hoppade aldrig igång. Det var då jag märkte att det alltid är bättre att hålla sig till en fast dosering av *alla* näringsämnen så att nivåerna i akvariet sakta gick mot de doserade och fick börja stabilisera sig av sig själv. Allteftersom så märkte jag markant bättre tillväxt.

              Kontentan av detta är att man återigen inte ska ta testerna på alltför stort allvar och lita på att vattenbyten + normal dosering till slut kommer få in alla nivåer rätt.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • fisch
                • February 2009
                • 11

                #8
                innebär detta att jag gör ganska rätt då med det jag stoppar i akvariet, och att jag skall fortsätta i samma stil? men hur länge skall jag vänta innan det sätter fart med växterna eller är det bara pmdd och Co2 som gäller?

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Det skulle verkligen inte skada med ett par Hagen Power-glo rör, se även till att hålla reflektorerna rena så håller du ljusnivån uppe. PMDD bör du helt klart köra med, en välsignelse för växtakvaristen

                  Sen är det bara rutiner att hålla, säg att du kör vattenbyten på fredagar, 20-30% och dumpar i en fulldos PMDD direkt efter, sen kör du i ytterligare en fulldos PMDD på tisdagen, vattenbyte nästa fredag osv. sen håller du på så utan att ändra någonting annat än att möjligen höja doseringen om du börjar se brister på växterna. Försök att inte rucka på vilka dagar du gör vattenbytena och se till att inte missa en dosering.
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #10
                    Ursprungligen postat av fisch
                    innebär detta att jag gör ganska rätt då med det jag stoppar i akvariet, och att jag skall fortsätta i samma stil? men hur länge skall jag vänta innan det sätter fart med växterna eller är det bara pmdd och Co2 som gäller?
                    har kollat och bottensubstratet ska inte innehålla nån näring men hur komplett din Aqua plant activator 24 är vet jag inte? pmdd är komplett gödning så gör en koll på activatorn och se om nåt saknas i den, men när den är slut kan du ju lika väl byta till pmdd iaf

                    Kommentar

                    • fisch
                      • February 2009
                      • 11

                      #11
                      Har nu tittat lite noggarnare på växterna och börjar se att mina anubias och cryptocyrronne börjat få lite gula fläckar på bladen, trots den angivan gödningen ovan( skall beställa PMDD idag) vad tyder detta på (brist av??)

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        Ursprungligen postat av fisch
                        Har nu tittat lite noggarnare på växterna och börjar se att mina anubias och cryptocyrronne börjat få lite gula fläckar på bladen, trots den angivan gödningen ovan( skall beställa PMDD idag) vad tyder detta på (brist av??)
                        gula fläckar kan ha flera orsaker kolla den här sidan för en lista över möjliga brister



                        samma sida som jag även rekomenderar att köpa pmdd från

                        Kommentar

                        • Galne-Gurra
                          • April 2008
                          • 1080

                          #13
                          Lite om gula fläckar,kolla i den här tråden...
                          http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Greger Lindstrands beslutsträd säger kaliumbrist (om det är på de äldre bladen):

                            PMDD hjälper.
                            Senast redigerad av defdac; 02 March 2009, 12:57.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • fisch
                              • February 2009
                              • 11

                              #15
                              Det är på dem äldre bladen och PMDD är nu beställt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...