Hur pass mycket PMDD vid start av high-tech kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    Hur pass mycket PMDD vid start av high-tech kar?

    Jag har ett kar på 112L som är tänkt att bli ett växtakvarium, det har varit igång i omkring 5-6 månader.

    För ungefär en vecka sedan installerade jag 2*70W Metallhalogen och CO2. Vid vattenbytet jag gjorde i samband med installationen tillsatte jag fulldos PMDD och i tisdags efter 4 dagar tillsatte jag ytterligare en fulldos.

    Jag kör ungefär 1bubbla/sec och ljuset är på 10 timmar, mellan 12-22. I karet går en hel drös platyyngel för bara för att hålla filtret levande tills det kommer intressantare invånare.

    Här är en bild som kanske kan hjälpa er avgöra hur pass mycket PMDD som är lagom nu i början, beståndet Gärlört samt Svärdsplantan är väl rotade. Resterande är nyplanterade/flyttade. Designen i karet just nu är troligen rätt tillfällig, rätt rörigt med många olika växtarter.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Bild 019 (Large).jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,1 KB
ID: 2178304
    (Mitt första försök att ta en helakvariumsbild, det var ju löjligt svårt)
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Passa dig för att drämma på med så mycket belysning i ett nystartat kar utan biologisk balans. En bekant till mig gjorde det, och han fick grönvatten. Inte det roligaste.

    När du börjar se att växterna uppvisar brister så är det väl bara öka gödningen? Fungerar det bra som det är nu så fortsätter du på det

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Har inget att invända mot det Johanski skriver.
      Har själv fått grönvatten när jag ökade upp mitt ljus.
      2x dos/vecka borde räcka mer än bra.

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Karet har väl en förhållandevis bra biologisk balans efter ett halvår? Så upplever jag det iaf, aldrig haft problem med vattenvärden eller några problem i karet.

        Fortsätter med min dosering som den är nu så får vi se vad som händer, är fullt medveten om att det är stor risk för algsoppa men det är en utmaning som heter duga att hålla det i balans. Valde att sätta igång karet och ha iaf två större partier välrotade innan jag brassade på med belysningen för att dels få en biologisk balans i karet och dels för att få en del snabbväxande växter som agerar algkonkurrens
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        Arbetssätt...