Alg problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skamtsmurfen
    • January 2009
    • 6

    Alg problem

    Hej,

    Har ett relativt nyuppsatt akvarium på ca 200 liter. Har haft ljusrampen igång mycket, för att den bara har 2 lysrör (inte t5) utan 2 st aqua rell (philips).

    Var lite rädd att växterna inte skulle klara sig så jag hade rampen tänd från morgon till kväll första veckorna. Nu har jag den tänd ca 10 timmar.

    Jag gör ett vattenbyte varje vecka, där jag byter mellan 40-50% av allt vatten, sedan tillsätter jag växtnäring. Jag har 6 stycken vanliga algätare. Hade även 2 anicistrus men de har tyvärr dött.

    Till mitt problem, efter ca 4 dagar efter vatten byte lyser det grönt i hela akvariet. Inte direkt några synliga alger, men vattner ser grumligt ut, och lyser neon grönt på avstånd. Det är som att algerna flyter omkring i vattnet. De verkar inte sitta på rutorna eller växa på stenar.

    Jag matar fiskarna och enbart lite varannan dag, så någon övermatning kan jag inte tänka mig.
  • ivanelvis
    • February 2004
    • 408

    #2
    låter som ditt filter inte är inkört än, det tar nog inte hand om all amonium som fiskarna släpper ut.
    har du mycket fisk? vad har du för filter?

    Byt inte så mycket vatten så ofta, och rengör inte filtret så noga. Det blir aldrig någon balans om man stör ekosystemet hela tiden.

    Det är bra att ha 2 filter, så rengör man bara ett i taget, då finns där alltid ett inkört filter i karet som bryter ner allt som fiskarna släpper ut.

    amonium+mycket ljus= grönvatten

    Jag har precis samma problem med mitt nyaste kar. Jag har satt in ett UV-filter idag, så får vi se hur det ser ut imorgon.

    UV filter tar bara bort grönvattnet inte orsaken till det..
    hemsida
    http://hem.bredband.net/b734176/

    Kommentar

    • skamtsmurfen
      • January 2009
      • 6

      #3
      Tycker inte jag har så mycket fiskar. 6 kardinal tetror, 4 kuhli ålar, 6 algätare, 3 praktbotior och 1 fjärilsciklid.

      Filter, jag har en pump som sitter inne i akvariet. en vanlig pump, men den är i två delar, så jag kan tekniskt sett bara rengöra ett av filterna. Jag ska prova detta.

      Kommentar

      • skamtsmurfen
        • January 2009
        • 6

        #4
        Hade tänkt att göra vattenbyte imorgon för att bli av med det gröna. Om jag då bara rengör halva filtret, borde det bli bättre då. Eller borde jag ligga lågt?

        Undrar också om jag borde fortsätta tillsätta växtnäring eller inte? Påverkar växtnäringen?
        Senast redigerad av skamtsmurfen; 25 February 2009, 13:00. Anledning: ny fråga

        Kommentar

        • ivanelvis
          • February 2004
          • 408

          #5
          Ja.. rengör bara ett filtert åt gången, dock inte så ofta.
          du ska t ex inte rengöra det varje gång du byter vatten.
          problemet med innerfilter är att filterytan är ofta väldigt liten.
          liten filteryta= lite goda bakterier som kan bryta ner ammonium o nitrit.

          Har du växter så ska du ge dom gödning, glada växter håller algerna i shack.
          Du kan dra ner ljuset till 8 timmar om dagen tills problemet är borta.
          Grönvatten är lite mysko, även om man byter allt vatten på en gång kan det komma tillbaka på ett par dagar.
          satsa i stället på att få balans i karet o stör inte ekosystemet hela tiden.
          Ha tålamod.. processen kan inte påskyndas
          hemsida
          http://hem.bredband.net/b734176/

          Kommentar

          • skamtsmurfen
            • January 2009
            • 6

            #6
            Algdödande medel vill jag helst inte använda, men tänkte att jag frågar iaf. Borde jag använda det?

            Fler algätare, hjälper det tror du?

            Eller handlar det bara om mindre ljus, och vänta?

            Tack för hjälpen

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              i denna artikel finns det mycket matnyttigt om alger.

              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Easy Life är väldigt bra när det gäller att bryta ner ammonium har jag märkt. Klart välgörande när mina Lowtech kar drabbats av alger.
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • mange993
                  • April 2004
                  • 372

                  #9
                  gör rent filtret först när du ser att det blir dålig cirkulation

                  Kommentar

                  Arbetssätt...