Ljus föruttsättningar och nyttjande.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    Ljus föruttsättningar och nyttjande.

    Fotosyntesen hos växter använder sig huvudsakligen av två band inom den synliga ljuskurvan. Enkelt utryckt inom det blå (420-480 nM) och det röda (630-690 nM) spektrumet.

    Sen påverkar naturligtvis de andra färgerna en del.
    Exempelvis gult spectra får växterna att vilja sträcka sig dvs bli höga.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Fanns det någon fråga eller var det bara ett konstaterande?

    Som ett tilllägg kan jag länka till en bild som visar det hela mer grafiskt.
    (Ett sånt här spectra skiljer sig åt mellan olika växter, men högst marginellt om man ser det utifrån vad man ska välja för växtbelysning)
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #3
      Bra länk.
      Tillägg att faktiskt grönt spectra ger buskiga växter.
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Här har du en "gentle introduction" till hur olika frekvenser påverkar växter ciklidcollector:


        Varken gult eller grönt ljus påverkar alltså växten.

        Däremot är det så att ställen som mestandels får grönt reflekterat ljus från trädkronor får ett ljus med mycket ljus i far-red området, dvs i det extremröda området där människans öga slutar fungera. Detta ljus är det som bestämmer hur mycket växter sträcker på sig.

        Men grönt/gult ljus per se har ingen som helst effekt.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • ciklidcollector
          • April 2008
          • 1111

          #5
          Så du menar att de som odlar växter kommersiellt alltså inte har rätt?
          Menar sist jag frågade och besökte odlare både i england, usa samt thailand så föll det ut att gult spectra fick deras växter att sträcka på sig och grönt fick samma plantor under gronings tid att bli buskiga.
          Givetvis är det ett samspel mellan både blå och röd och man förskjuter oftast våglängderna för att få önskad effekt.

          Kort och gott pratar man faktiskt om ljusretadering.
          -=Amatörbiologen=-
          Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Så du menar att de som odlar växter kommersiellt alltså inte har rätt?
            Om dom tror att det har med gult och grönt ljus att göra så är dom fel ute, se pdf:en.

            Tänk efter själv! Det finns bara grönt ljus naturligt på ett enda ställe i naturen - i skuggad undervegetation. Där finns väldigt mycket far-red/IR ljus eftersom växterna ger ifrån sig IR/NIR under fotosyntesen, och det är egentligen detta ljus som växterna "känner" och därmed "förstår" att dom måste växa på höjden för att inte bli utkonkurrerade.

            När dom kommit upp ovanför trädkronorna blir det relativt sett betydligt mindre IR-ljus och det blir istället iskallt blått ljus och det är dags att sprida ut sig.

            Du kan köra på med hur mycket gulgrönt ljus du vill, men det är inte förrens du dyngar på med en lampa som har rätt förhållande i röda delen av spektrat som dom börjar sträcka på sig, eller rätt förhållande mellan rött/blått som dom börjar växa på bredden.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • ivanelvis
              • February 2004
              • 408

              #7
              Jag har letat som en galning efter denna tråd,
              Nu har jag haft grönvatten i drygt 2 veckor utan att göra något åt det.(riktigt grönt)
              i går bytte jag allt vatten och jag har aldrig sett en sådan tillväxt tidigare, växterna hade växt både på bredden o höjden, t ex mina pogostemon helferi hade dubblat i storlek o skjutit nya skott.....ångrar mig nästan att jag bytte vattnet, men nu får jag iallafall se växterna.

              100 liter, 2x24w T5, co2 och pmdd
              hemsida
              http://hem.bredband.net/b734176/

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ja det brukar bubbla på fint och växa bra vid grönvatten. Ny forskning visar att grönt ljus faktiskt används för kolfixering längre in i bladen (där det ändå bara finns grönt ljus att tillgå):

                Intressant nyhet minst sagt.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • ivanelvis
                  • February 2004
                  • 408

                  #9
                  Då är man tillbaka på ruta ett igen =(

                  Frågan är nu bara om man ska ut o leta "gröna rör" ?
                  När man ser texten "Green light: a signal to slow down or stop" tar man gärna ett steg tillbaka.
                  men med tanke på hur det har växt med grönvatten, så varför inte kompletera ett grönrör..
                  Det har iof inte varit dålig tillväxt innan, men grönvatten blev det en turboeffekt...
                  Vad tror ni om det???

                  tillbaka till ritbordet...
                  hemsida
                  http://hem.bredband.net/b734176/

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Frågan är nu bara om man ska ut o leta "gröna rör" ?
                    Nej, absolut inte. Alla rör med bra tryck i (trifosfor) har alltid en grön spik. Skillnaderna i output i de tre olika banden är liten, bara tillräckligt för att ge ljuset en viss nyans.

                    Green light: a signal to slow down or stop
                    Ja det är lite motsatta budskap där. Jag tror inte på att grönt ljus skulle få växter att stanna eftersom dom måste växa snabbt uppåt i undervegetation för att komma högre än sina konkurrenter. Du har ju tex även sett att det inte är så.

                    Man måste komma ihåg att även om ljuset ser helt grönt ut när du har grönvatten så finns det naturligtvis blå och röda komponenter kvar i ljuset. Det kan du se genom att saker i grönt vatten inte är monokromt gröna. Du kan ju faktiskt se att fiskars och växternas färger även om vattnet är väldigt grönt.

                    Det har iof inte varit dålig tillväxt innan, men grönvatten blev det en turboeffekt...
                    Vad tror ni om det???
                    Det tror jag inte riktigt på. Jag har en alternativ förklaring som alla som reser bort från sitt växtakvarium får uppleva: Dom reser bort och allt är nyklippt och sedan kommer tillbaks till ett överväxt akvarium. Växterna har inte nödvändigtvis vuxit mycket snabbare, skillnaden är bara 2 veckors oavbruten tillväxt.

                    Jag har ju under en längre tid kört ett Aquarelle och ett Deltec Midday som är ganska gult. Inte för att jag velat optimera ljuset utan tvärtom minska det lite och framförallt få lite bättre färgåtergivning. PAR-mätaren mäter upp betydligt mindre PAR från det gula Middayröret men samtidigt tycker jag att jag ser lite snyggare tillväxt med det. HC tycker jag verkar få större och finare blad jämfört med under enbart Aquarelle där det oftare blir pytteblad.

                    Jag har även en känsla av att de konstiga kalciumbrister man kan få med hög nitrathalt även går lite hand i hand med att det är starkt Aquarelleljus.

                    Här kommer en teori jag lurat på sedan jag läste artikeln om att grönt ljus binder kol djupare in i bladen: Tänk om det är så att hög PUR (mycket blått och rött) dels gör att fotosyntesen maxas hårdare men även gör att det blir lite för snabb tillväxt utanpå bladen och att den interna kolfixeringen djupare inne i bladen inte riktigt hinner med pga lite mindre grönt ljus eller åtminstone lite ofördelaktig fördelning av blått, grönt och rött. Vad händer när man torkar tomater och den interna massan blir mindre än skalet? Den skrumpnar och blir skrynklig..
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • ivanelvis
                      • February 2004
                      • 408

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Nej, absolut inte. Alla rör med bra tryck i (trifosfor) har alltid en grön spik. Skillnaderna i output i de tre olika banden är liten, bara tillräckligt för att ge ljuset en viss nyans.


                      Ja det är lite motsatta budskap där. Jag tror inte på att grönt ljus skulle få växter att stanna eftersom dom måste växa snabbt uppåt i undervegetation för att komma högre än sina konkurrenter. Du har ju tex även sett att det inte är så.

                      Man måste komma ihåg att även om ljuset ser helt grönt ut när du har grönvatten så finns det naturligtvis blå och röda komponenter kvar i ljuset. Det kan du se genom att saker i grönt vatten inte är monokromt gröna. Du kan ju faktiskt se att fiskars och växternas färger även om vattnet är väldigt grönt.


                      Det tror jag inte riktigt på. Jag har en alternativ förklaring som alla som reser bort från sitt växtakvarium får uppleva: Dom reser bort och allt är nyklippt och sedan kommer tillbaks till ett överväxt akvarium. Växterna har inte nödvändigtvis vuxit mycket snabbare, skillnaden är bara 2 veckors oavbruten tillväxt.

                      Jag har ju under en längre tid kört ett Aquarelle och ett Deltec Midday som är ganska gult. Inte för att jag velat optimera ljuset utan tvärtom minska det lite och framförallt få lite bättre färgåtergivning. PAR-mätaren mäter upp betydligt mindre PAR från det gula Middayröret men samtidigt tycker jag att jag ser lite snyggare tillväxt med det. HC tycker jag verkar få större och finare blad jämfört med under enbart Aquarelle där det oftare blir pytteblad.

                      Jag har även en känsla av att de konstiga kalciumbrister man kan få med hög nitrathalt även går lite hand i hand med att det är starkt Aquarelleljus.

                      Här kommer en teori jag lurat på sedan jag läste artikeln om att grönt ljus binder kol djupare in i bladen: Tänk om det är så att hög PUR (mycket blått och rött) dels gör att fotosyntesen maxas hårdare men även gör att det blir lite för snabb tillväxt utanpå bladen och att den interna kolfixeringen djupare inne i bladen inte riktigt hinner med pga lite mindre grönt ljus eller åtminstone lite ofördelaktig fördelning av blått, grönt och rött. Vad händer när man torkar tomater och den interna massan blir mindre än skalet? Den skrumpnar och blir skrynklig..
                      Jag kan inte det här med att citera dela så det får bli allt på en gång.

                      Min tolkning/teori är som följer.

                      1. Solens spectra innehåller grönt ljus.
                      Blogger är ett bloggpubliceringsverktyg från Google som gör att du enkelt kan dela dina tankar med världen. Med Blogger är det enkelt att lägga upp text, bilder och video på din personliga blogg eller på din teamblogg.


                      2. "Green light: a signal to slow down or stop"
                      Tolkning: Sänker tillväxten på höjden och börjar bre ut sig och bli kraftigare

                      3. Resa bort teorin stämmer kanske på alla växterna utom pogostemon.
                      dom var mindre än golfbollar, två veckor senare lite mindre än tennisbollar.

                      4. Din HC beskrivning stämmer med punkt 2

                      5. Kanske är det så att Aquarelle rören inte har för lite grönt utan för mycket blåt och rött
                      och att Deltec midday röret jämnar ut spectrat lite.

                      6. Den torkade tomaten förstod jag inte riktigt men en sak har jag märkt, stjälkarna blir
                      mycket sprödare med co2 än utan. Kanske hade ett "grön rör" ändrat på det ! ?

                      Jag har bara Aquastar i alla mina kar, som det är mindre grönt i än Aquarelle.

                      OBS! detta är bara mina tolkningar och inget annat. Ju mer man läser o googlar på ämnet ju knäppare blir man... =)
                      hemsida
                      http://hem.bredband.net/b734176/

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Pogon vill ha väldigt mycket ljus och skuggades troligen. Mina trivs ganska dåligt om dom står för skuggigt.
                        Stängselväxter har ju övertaget där iom att dom dra sig uppåt och sprida ut sig.

                        Tomatjämförelsen var bara för att dra en liknelse på vad som händer dom du ökar ytskiktets storlek mer än innanmätet, vilket ju borde hända om det är dåligt med grönt ljus som fixerar kol inne i bladen. Ytskiktet på bladet växer snabbare än innanmätet och skrynklar ihop det.

                        Jag har skaffat ett Actinic.. kanske skulle köra enbart det ett tag och se om alla skrynklar ihop sig..
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • ivanelvis
                          • February 2004
                          • 408

                          #13
                          citat: Jag har även en känsla av att de konstiga kalciumbrister man kan få med hög nitrathalt även går lite hand i hand med att det är starkt Aquarelleljus.

                          Eller är det för att det är för lite grönt.. (min teori igen)

                          Jag har med konstiga kalciumbrister (i ett annat kar) trots att jag göder med kalcium,
                          nya bladen på Ludwigia Arcuata blir vridna bomerangformade som om växten stått och växt inne i en tornado.

                          Jag skulle vilja prova det här med grönt ljus i praktiken, och byta ett av rören. har du något rör tips som jag skulle kunna prova.
                          hemsida
                          http://hem.bredband.net/b734176/

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Det blir lite "snillen spekulerar" men alla får förlåta oss för det. Tycker ju det här är så spännande.

                            Egentligen stämmer teorin ganska bra på när man ser "skrynklet": Mycket bra koltillgång via CO2, mycket blått och rött ljus men mindre grönt och supermaxad tillgång till kväve som brukar få växter att skjuta iväg enormt snabbt.

                            Jag kan få bort skrynklet antingen genom att skugga växterna eller dra ner på kväve. Att dra ner på CO2 borde väl egentligen funka också, men är inget jag tänker prova.

                            Det som talar lite mot den här teorin är att jag fortfarande får skrynkel på L. arcuata även under mitt gula Midday och där arcuatan dessutom numera ibland får sig ohyggligt mycket solljus (som ju är "perfekt" med alla möjliga färger inklusive grönt):


                            Blått ljus verkar vara svårare att supersaturera, dvs ger relativt mindre effekt vid riktigt höga ljusnivåer jämfört med grönt enligt artikeln. Däremot ser man i följande artikel att blått ljus har oherrans mer krut vid lägre ljusnivåer (Figur 4):
                            http://www.publish.csiro.au/?act=view_file&file_id=SA0403568.pdf

                            Man kan se att "quantum yield", dvs antalet gånger en foton absorberas, är väldigt mycket högre för blått än grönt vid lägre ljusnivåer (jag har som mest 100 umol m-2 s-1).

                            Här är ytterligare en artikel som problematiserar all forskning kring det här med gult och grönt ljus och hur väldigt olika resultat har rapporterats med samma typ av växter:
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • ivanelvis
                              • February 2004
                              • 408

                              #15
                              Du får stå för snillen, Jag är lekmannen som köper allt..

                              Tack gode gud för google översätt.. =)

                              Utdrag: eftersom "gula" (580-600 nm) och "grön" (500-580 nm) våglängder är både lika och lättare överförs via krontaket, både "gul" och "grön" våglängder kan vara signaler att hämma tillväxten under kapellet.

                              Detta stämmer med min teori, jag har inte läst klart än,, jag försöker jobba samtidigt.

                              Det som inte stämmer in är: mitt kar med L. arcuata står lika dant som ditt, när det är molnfritt vid den här tiden på året står solen rakt in i karet. konstig nog har dom krulliga bladen kommit nu, fick du krulliga blad i din andra lägenhet?
                              hemsida
                              http://hem.bredband.net/b734176/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...