CO2 tillförsel flika gärna in.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    CO2 tillförsel flika gärna in.

    CO2 är en växtfaktor som så många andra. För att kunna fungera måste temperaturen, ljuset, vattentillgången, näringstillgången och alla andra faktorer vara i optimum. plantor med t ex dåliga rötter eller slokande plantor kan inte ta vara på CO2, och då är det meningslöst att tillföra extra CO2.
    Redan vid 300 - 500 lux kan man få effekt av extra CO2. Normalt är kompensationspunkten 500 - 1 000 lux för assimilation. CO2-effekten är störst vid låg ljusintensitet.

    Verkan av CO2 stiger vid ökande temperatur upp till en viss nivå som är högre vd hög CO2-nivå än vid lägre. Man kan hålla 2 - 3°C högre temperatur vid CO2-tillförsel.
    Enbart ökningen av belysningen ökade sticklingsproduktionen med 23%. Detta gällde en ökning från ca 3 000 lux till 6 500 lux. Ökade man dessutom belysningstiden från 10 till 24 timmar ökade avkastningen med 41%.

    CO2 tillföres när plantorna har alla tillväxtfaktorer i optimum.
    Ljust - ibland från över 300 lux men vanligen från över 1 000 - 2 000 lux.
    Varmt - plantorna måste kunna assimilera för att dra nytta av CO2.
    Vatten - plantorna måste vara vattenspända för att kunna öppna sina klyvöppningar genom vilka de tar upp CO2.
    Näring - plantorna måste växa och vara aktiva för att kunna dra nytta av CO2.
    Rötter och blad - om rötterna saknas eller om de är skadade kan de inte ta upp vatten och näring, och då torde inte plantorna kunna dra nytta av extra CO2- tillförsel.
    Syre i jorden - det måste finnas tillräckligt med syre (02) I jord och vatten.
    Inte för varmt - plantorna slokar lätt vid höga temperaturer och CO2- tillförseln påverkar klyvöppningarna negativt så att de stängs ytterligare. Plantorna kyls sämre och detta är givetvis skadligt för plantorna.



    Och sist men inte minst:
    CO2 är en tillväxtfaktor som kan användas först när alla andra faktorer är optimala. Det är olönsamt och meningslöst att använda CO2 om plantorna inte i övrigt växer på ett optimalt sätt. CO2 är alltså en faktor som höjer redan tidgare bra resultat.


    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Vill nog påstå att detta gäller landlevande växter och inte är helt överförbart på vattenväxter.

    Tex,
    Vattentllgången lär inte vara ett problem
    CO2 tillgång, utan extra tillförsel, blir inte den samma i vatten som i luften.
    Rötterna spelar inte en lika viktig roll för vattenväxter då dom tar upp näring med bladen.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #3
      Vattenväxter tar upp co2 även via sina rötter men mesta delen görs av bladen.
      Vatten har de konstant tillgång till men principen är densamma.
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det finns inget tillfälle överhuvudtaget där det är meningslöst att tillföra CO2, om det inte är så att växten är blad- och rotlös. Dvs död.

        Redan vid 300 - 500 lux kan man få effekt av extra CO2. Normalt är kompensationspunkten 500 - 1 000 lux för assimilation. CO2-effekten är störst vid låg ljusintensitet.

        Du flyttar kompensationspunkten med CO2-tillförsel så att växten klarar sig med betydligt mindre ljus än vad kompensationspunkten säger.

        Lux är även ett illa valt mått att mäta var kompensationspunkten ligger hos växter eftersom Lux främst mäter gulgrönt ljus som växterna knappt använder. I vetenskapliga sammanhang använder man PAR och då ser man att olika växter har markant olika kompensationspunkter. En del riktigt ljuskrävande växter kan ha en kompensationspunkt uppåt 60 mmol/m2, medans de mindre ljuskänsliga växterna ligger neråt 20 mmol/m2.

        Observera dock att denna punkt flyttar sig när CO2 kommer in i bilden.

        500-1000 Lux kan dessutom inte stämma.

        500 Lux över 60 liter betyder runt 3 watt reflekterade Philips 965 eller en 15 watts glödlampa.

        Med rent praktisk erfarenhet vet jag att gränsen för de enklaste akvarieväxterna går runt 15 välreflekterade Aquarellewatt över 60 liter för att växterna överhuvudtaget ska kunna överleva vilket ger över 2000 Lux.

        Dvs kompensationspunkten i akvarier ligger förmodligen närmare 2000 Lux än 500-1000 Lux.

        Verkan av CO2 stiger vid ökande temperatur upp till en viss nivå som är högre vd hög CO2-nivå än vid lägre. Man kan hålla 2 - 3°C högre temperatur vid CO2-tillförsel.
        Enbart ökningen av belysningen ökade sticklingsproduktionen med 23%. Detta gällde en ökning från ca 3 000 lux till 6 500 lux. Ökade man dessutom belysningstiden från 10 till 24 timmar ökade avkastningen med 41%.

        CO2 tillföres när plantorna har alla tillväxtfaktorer i optimum.
        Ljust - ibland från över 300 lux men vanligen från över 1 000 - 2 000 lux.
        Varmt - plantorna måste kunna assimilera för att dra nytta av CO2.
        Vatten - plantorna måste vara vattenspända för att kunna öppna sina klyvöppningar genom vilka de tar upp CO2.
        Näring - plantorna måste växa och vara aktiva för att kunna dra nytta av CO2.
        Rötter och blad - om rötterna saknas eller om de är skadade kan de inte ta upp vatten och näring, och då torde inte plantorna kunna dra nytta av extra CO2- tillförsel.
        Syre i jorden - det måste finnas tillräckligt med syre (02) I jord och vatten.
        Inte för varmt - plantorna slokar lätt vid höga temperaturer och CO2- tillförseln påverkar klyvöppningarna negativt så att de stängs ytterligare. Plantorna kyls sämre och detta är givetvis skadligt för plantorna.

        Detta är för övervattensväxter och går inte att översätta till undervattensväxter. Dessutom blir det meningslöst då de flesta akvarister har ett visst temperaturspann att hålla sig mellan.

        CO2 är en tillväxtfaktor som kan användas först när alla andra faktorer är optimala. Det är olönsamt och meningslöst att använda CO2 om plantorna inte i övrigt växer på ett optimalt sätt. CO2 är alltså en faktor som höjer redan tidgare bra resultat.

        Det stämmer inte eftersom du flyttar kompensationspunkten med CO2-tillförsel. Dvs är växterna totalbegränsade av ljus och inte kan ta upp några näringsämnen kan CO2-tillförsel göra att dom kommer över kompensationspunkten och börjar kunna dra nytta av både ljus och övriga näringsämnen.



        Senast redigerad av defdac; 23 February 2009, 13:06.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • ciklidcollector
          • April 2008
          • 1111

          #5
          Så om växter ger co2 och du tillsätter co2 vart hamnar du då?
          -=Amatörbiologen=-
          Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          • ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

            #6
            Funderade på en sak defdac och det är varför du inte odlar o levererar i stor utsträckning?
            Eller varför driver du inte dina plantor ovan vatten som de flesta kommersiella gör?

            En sak har jag förståt att du gärna delar med dig av ditt kunnande men släpper sällan in någon som har samma lära.
            Läsa kan många göra och förstå hur saker o ting funkar.

            Jag för min del har odlat/odlar växter för både damm och akvarium samt även andra grödor i växthus, antingen submerst eller inte.
            Med samma koncept som jag angivit och det har funkat i snart 5år.
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Så om växter ger co2 och du tillsätter co2 vart hamnar du då?
              Återigen förutsätter du att du är ovanför vattnet där CO2-halten aldrig är begränsande, eller långt högre än växtens respiration. Nu pratar vi undervattensväxter där CO2-halten *alltid* är den begränsande faktorn för alla växter. Inte ljuset. Växterna genomgår t om en mödosam förändring när dom går från tjocka övervattensblad till mycket tunna blad i jakten på den lilla CO2 som finns.

              Finns inte CO2 så kan inte växten fotosyntetisera, och det är precis det som händer under vatten.

              Funderade på en sak defdac och det är varför du inte odlar o levererar i stor utsträckning?
              Det är svårare och därmed mer intellektuellt utmanande = roligt att vara datasnille. Bättre betalt också

              Eller varför driver du inte dina plantor ovan vatten som de flesta kommersiella gör?
              Det är svårare och mer intellektuellt utmanande = roligare att driva dom under vattnet. Här har du ett smakprov på tillväxt av min HC under vattnet:


              Jag har faktiskt inte sett någon som har snabbare tillväxt över vattnet =)

              En sak har jag förståt att du gärna delar med dig av ditt kunnande men släpper sällan in någon som har samma lära.
              Läsa kan många göra och förstå hur saker o ting funkar.
              Jag har anammat alla gamla läror och kan förklara varför dom fungerar eller inte fungerar. Har du?

              Jag för min del har odlat/odlar växter för både damm och akvarium samt även andra grödor i växthus, antingen submerst eller inte.
              Med samma koncept som jag angivit och det har funkat i snart 5år.
              Så hur kommer det sig att du har satt på skygglapparna och vägrar lyssna på hur det faktiskt fungerar - och samtidigt inser att inget av det jag säger motsäger dina resultat?

              Vem är det egentligen som inte vill släppa in och lyssna?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...