Vad krävs för få fjutt på min Javamossa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #31
    Måste säga att jag tycker att javamossa är lurig. Ibland växer den, ibland inte. Jag la i den 2 nästa identiska nystartade akvarium (det ena var helt nystartat, det andra hade gått en kortare tid, ungfär samma belysning etc) - i det ena växer den så det knakar och och är oerhört snygg (det nya akvariet), i det andra stendog den.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #32
      minst sagt lurig är den.

      Jag får se hur det går när jag får bättre rutin på mina vattenbyten.
      Kan man köra dubbel dos pmdd utan tt fiskarna påverkas?
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #33
        Ursprungligen postat av karrokaja
        minst sagt lurig är den.

        Jag får se hur det går när jag får bättre rutin på mina vattenbyten.
        Kan man köra dubbel dos pmdd utan tt fiskarna påverkas?
        Uppriktigt sagt tror jag inte ens att PMDD behövs - där javamossa har funkat för mig så har det varit i akvarier där jag inte alls har kört med gödning.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #34
          hmm mysko... jag känner starkt för att gör ett javamossa experiment.

          Får kolla upp värdena på vårat vatten här i järna och se om det kanske har nån betydelse.

          men går det med dubbeldos utan att fiskarna mår dåligt?
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #35
            Ursprungligen postat av karrokaja
            hmm mysko... jag känner starkt för att gör ett javamossa experiment.

            Får kolla upp värdena på vårat vatten här i järna och se om det kanske har nån betydelse.

            men går det med dubbeldos utan att fiskarna mår dåligt?
            Det går bra med dubbeldos utan att firrarna blir ledsna, kan tillägga att de akvarier där jag vet att mossan växer bra har minimalt med flås i pumpar, oftast bara med luftpump kopplat till skumgummi filter.

            Samt att räkor är ju förträffliga på att hjälpa till och snygga upp mossan...Jag brukar ta upp skitig mossa som vuxit fast på vissa ställen i mina stora akvarier och stoppa ner i räkburken....några dagar senare är den fint grön och helt ren från partiklar.

            Glöm inte att det finns 2st mossor som liknar javamossan extremt mycket, ett sätt att upptäcka att man har en fusk mossa är att den inte växer fast lika bra som javamossan.

            Denna mossa som inte växer fast finns bland annat på några ställen i mälaren..
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            Arbetssätt...