Vad krävs för få fjutt på min Javamossa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T_K
    • January 2006
    • 102

    Vad krävs för få fjutt på min Javamossa?

    Hej,

    Jag har ingen lycka med min Javamossa trots CO2 och PMDD. Vattnet här är avhärdat redan från vattenverket, är det mineraler eller salter som krävs för att få igång den?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Hur mycket ljus har du och hur länge är lyset på varje dag?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • T_K
      • January 2006
      • 102

      #3
      Karet är på 100 liter och har 2 st 15W lysrör som är igång mellan 10-12 timmar om dagen. Verkar som att det räcker till de andra växterna, mestadels Cryptocoryne.
      Jag undrar ändå om det inte är salt som behövs...

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Salt ger nog snarare negativ verkan. I mitt 5 liters utan någon växtnäring eller liknande, så växer och frodas den. Även i mitt 200 liters, där har jag ju dock starka lysrör, pmdd, ec
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #5
          Fattar inte att du har problem med att få mossan till att växa, den fullkomligt invaderar mina kar..

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Ursprungligen postat av NIC
            Fattar inte att du har problem med att få mossan till att växa, den fullkomligt invaderar mina kar..
            Samma här

            Och ändå körde han med co2.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • T_K
              • January 2006
              • 102

              #7
              Invaderar - ja inte här inte. Faktum är att Javamossa överhuvudtaget inte fungerar i vårt avhärdade vatten. Ingen här på orten verkar lyckas. Ph 8, totalhårdhet tyska grader 7, kalcium 50, magnesium 1,5, järn 0.08, fluorid 0,2.
              DEFDAC var är du?!?!?

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag har också haft förhållandevis svårt med mossa och vattenpest i Linköpingsvattnet som är väldigt mjukt. Jag har spekulerat i om det har att göra med låga bikarbonatshalter eller om mjukt vatten (låg alkalinitet, inte totalhårdhet) gör metaller i gödningen lite för aggressiv. Det borde dock inte vara några problem om dom är kelaterade, vilket dom är.

                Salter är en form av mineraler btw. Jag brukar bara använda begreppet mineraler för att omfatta de ickeorganiska ämnen som växten behöver förutom CO2.

                En sak jag märkt med de mossor jag haft: De trivs bättre vid lägre temperaturer generellt sett och det verkar som man med CO2 och mycket ljus kan driva ihjäl dom. Lägre temperatur och placering i skuggan hjälper dom att köra lagom snabbt.

                Huruvida dom vill ha låga eller höga näringsnivåer har jag inte riktigt sett något direkt samband med. "På den gamla goda tiden" innan PMDD så funkade ofta mossorna bra i väldigt skitiga akvarier som nästan aldrig fick vattenbyten vilket tyder på att dom både klarar och kanske gillar höga näringsnivåer.

                Hoppas det blev lite ledtrådar.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • T_K
                  • January 2006
                  • 102

                  #9
                  Där var du ju :-)
                  Har en liten spekulation... Mängden Kalcium - kan det vara avgörande? Har kollat vattenvärden via kommunens hemsida och det enda som skiljer sig på ett avgörande sätt är mängden kalcium som är dubbelt så hög hos den kille som gav mig javamossan. Hårdheten är ju också högre förstås... Enklaste sättet att tillföra Kalcium? Vill ju inte hälla mjölk i karet. Kalksten hm.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Med kalcium på 50 ppm (vilket får anses optimalt) så tror jag isåfall mer på att du borde öka din magnesiummängd till 12,5 ppm (en fjärdedel av kalciummängden).

                    Det kallas GH-boost när man fipplar ihop en lämplig kalcium/magnesiumdosering för att få ett 1:4 förhållande mellan Mg:Ca.

                    I ditt fall kommer första GH-boosten bestå av 2 tsk MgSO4 för att få runt 12,5 ppm Mg. Efter varje efterföljande 50% vattenbyte så blir det som du redan listat ut 1 tsk MgSO4.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • T_K
                      • January 2006
                      • 102

                      #11
                      Tack, det låter intressant ock ska provas redan i kväll. Återkommer när/om det händer något. Trevlig helg!

                      Kommentar

                      • T_K
                        • January 2006
                        • 102

                        #12
                        Hej Linköping! En, tja, vad ska man säga... en liten rapport.... Inte mycket har hänt. Javamossan. Den ser ut som den brukar. Varken växer eller dör. Körde i en rejäl dos med PMDD idag. Resten av växterna riktigt ser glada ut. Något lite har väl mossan piggnat till men det är ytterst marginellt. Mörkgrön rakt över. De lite ljusgrönare partierna som jag har sett tidigare lyser med sin frånvaro... Någon mer idé? En kompis tror att salt gör susen, men det tror ju inte du på. . ?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Har du hög temp?
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • T_K
                            • January 2006
                            • 102

                            #14
                            25ºC. Har kollat termometern och den visar rätt.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Jag har ingen jättelycka själv med mossor. Dom växer lite men inte mer. Har fått för mig att mina 26 grader kan vara boven, eller att vattnet är för rent.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...