tofs/kisel trots allt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stamel
    • December 2006
    • 34

    tofs/kisel trots allt

    Hej!
    • 325 l sydamerika
    • torvbotten med grus på
    • 10 kejsartetror, 3 dorsigera, 2 fjärilar, 3 guldanc, 4 ancistrus, 3 chorydoras, 1 stoor sajicahane.
    • kH bara på 3-4
    • några snabbväxande typ vattenpestväxter
    • flera jättesvärdplantor 50 cm höga
    • göder med micro+ plus tillsätter EC (allt växer som det ska)
    • ytterfilter fluval 405 plus en liten pump vid botten för malarnas skull.
    • 20% vattenbyte en gång i veckan
    Nu till saken, växterna håller de flesta algerna i schack, inga alger på glaset alls. Jag har ändå rätt mycket grums i akvariet pga gamla löv som är under nedbrytning, så näringsämnen finns det gott om, plus att jag göder med micro+.
    men det känns ändå som jag kämpar mot dessa turf/tofs små svarta skit alger, de sätter sig på bottengruset av alla ställen. Ca 5% av alla gruskorn på grusbottenytan är algiga. tänk er ett litet sand/grus omslutet av dessa alger, snart flyter det väl upp till ytan. jag har en anubias vars kanter också är ansatta av dessa alger.

    Varför händer detta och vad kan göras för att avlägsna detta biologiska/estetiska problem......
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    EC borde få toffsalgerna mycket sorgsna. Har du kört med EasyCarbo länge?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • stamel
      • December 2006
      • 34

      #3
      Ja sedan akvariet startades, det är det som är skumt..men varför uppstår dem?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Normalt sett är det variationer i Co2-tillgång som triggar dom. En torvbotten kanske kan skapa en hel del CO2 när bakterierna i bottnen andas. Dom brukar även kunna komma i övre delar av akvariet som står ovanför vattnet under vattenbyten eftersom luften ger fri tillgång till Co2 under en kort tid, men det borde inte vara ditt problem eftersom dom främst uppstår på bottnen.

        Hur gjorde du bottnen lite mer exakt?
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • stamel
          • December 2006
          • 34

          #5
          Ja eftersom de uppstår gruset har det säkert nåt att göra med torven.
          Jag gjorde som så när jag anlade torven att ett 2-3cm torvlager på botten för att sedan täckas över av gruset. Syftet med detta var att få ett tefärgat och surt vatten. Vet inte hur vattenkvaliteten förändras vid nedbrytning av denna torv, det lär ju vara rätt så syrefritt under gruset. Vad kan restprodukterna bli och hur påverkar de vattnet?
          Till saken hör att akvariet startades upp i september 08 och inga problem hittils med vattenkvaliteten i alla fall om den relateras till fiskarnas mortalitet och växternas tillväxt. Men jag tycker att kH värdet (drygt 3)är lite lågt och ph har jag aldrig testat.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Vet inte hur vattenkvaliteten förändras vid nedbrytning av denna torv, det lär ju vara rätt så syrefritt under gruset. Vad kan restprodukterna bli och hur påverkar de vattnet?
            Torv är ganska färdignedbrutet så det borde inte kunna bli alltför häftig nedbrytning.

            Framförallt är det någon form av okontinuerlig CO2-produktion som triggar toffsarna, typ som att det ibland matas väldigt mycket och bottnen drar igång häftiga mineraliseringsprocesser då och då. Kan man få en mer jämn och kontinuerlig botten kanske dom försvinner på sikt, speciellt om EC-doseringen fortgår.

            Hur är cirkulationen i burken? Funderar på om du har för lite ytcirkulation så att CO2-halterna går upp kraftigt på natten när både djur och växter andas för att sedan snabbt försvinna på dagen när växterna snabbt omvandlar det till syre.

            Det är oftast bara nackdelar med att "hushålla" med CO2 genom att låta bli att cirkulera ytan. Ett stabilt gasutbyte dygnet runt är mycket bättre.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • stamel
              • December 2006
              • 34

              #7
              Ja för min ytcirkulation skulle kunna vara högre. fluvalutblåset precis under ytan så att inget vatten dripp dripp hörs (akvariet står i vardagsrummet med fru i soffan) men ytrörelse finns. kan ju vara så att syresättningen är precis på gränsen för att hålla tillbaka tofsarna om det är Co2 fluktuationer som sätter igång dem. Då är det alltså växternas syresättning som begränsar algerna. kan ngn förklara för mig varför det är större risk att få tofsar efter ett vattenbyte, syrenivån måste ju vara hög då.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Det har inte direkt med syrahalterna att göra utan att bra ytcirkulation ger ett bra gasutbyte, dvs ger stabilare gasnivåer i vattnet både vad gäller syre och CO2.

                Indirekt kan mer syre göra att bakterierna i bottnen gör glädjevolter och därför andas mer, dvs producerar mer CO2 men du har ganska blygsamma vattenbyten så dom borde inte påverka din burk alltför mycket. Har man däremot blygsamt gasubyte så får man större svängningar under dygnet där CO2-halter stiger mycket under natten då allt bara andas och inga växter tar upp CO2 och inte heller producerar syre via fotosyntesen.

                Rör sig ytan och du aldrig har en hinna borde det vara lugnt.

                Främsta anledningen att man kan få mer toffsar uppe i akvariet med stora vattenbyten är att de övre delarna av akvariet då står i direkt kontakt med luften och alla växter och alger kan då supa in stora mängder CO2.

                Men samma sak där: Dina problem är ju vid bottnen så CO2-fluktuationerna måste komma från bottnen isåfall. Dessa fluktuationer borde gå att minimera med optimerad cirkulation längs bottnen men även generellt i hela akvariet. Dvs se till att vispa ner återcirkulerat vatten från ytan längs bottnen.

                Att du har toffsproblem trots EC-dosering är konstigt. Dom hatar verkligen EC.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Justja. Syre och CO2 tävlar inte. Dvs höga syrehalter innebär inte nödvändigtvis låga CO2-halter. Kommer växter in i bilden så brukar dock höga syrehalter innebära stor CO2-åtgång eftersom växterna omvandlar CO2 till syre under fotosyntesen.

                  Men som sagt. Du kan ha både höga syre *och* CO2-halter, och toffsarna reagerar främst på CO2-fluktuationer. Mycket bra cirkulation minimerar svängningar i både CO2 och syrehalt.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • stamel
                    • December 2006
                    • 34

                    #10
                    Ok jag ska ta några kort som underlättar denna utredning, kommer inom kort, men hur får man in korten om jag inte är goldmedlem?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...