hur får jag det att frodas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johan__carlos@hotmail.com
    • February 2009
    • 11

    hur får jag det att frodas?

    hej ja har haft ett 112 L i ett år nu och det har gått bra! men jag får inte växterna att växa så mycket som jag vill

    använder gödning från en lokal handlare använder "easy life pro fit" är det något att ha?

    skulle också vilja ha tips på växter som gör sig bra som bakgrund men inte tar för stor plats pga av det lilla akvariet. har 10 rödmunstetror ett par nckelhål ett litet gäng platy och 2 flaying fox.

    hoppas på hjälp?
    Senast redigerad av johan__carlos@hotmail.com; 19 February 2009, 22:20.
  • JohannesP
    • January 2009
    • 23

    #2
    Vilka växter finns i karet? Hur mycket/Hur länge är ljuset på varje dag?

    Ett tipps på bakgrundsväxter är ett gäng svärdplantor, och kanske några riktiga snabbväxare såsom Hygrophila Polysperma, som du kan ansa ner för att snabbt bilda täta buskage.
    60 Liters Växt/Sällskapskar +

    42 Liters Räkkar Cherry Red

    Kommentar

    • johan__carlos@hotmail.com
      • February 2009
      • 11

      #3
      den ända jag är säker på är java ormbunke är dåligt på läst om växterna några tips om gödning?

      Kommentar

      • JohannesP
        • January 2009
        • 23

        #4
        Gödningen du har verkar vara finfin, sen är mycket ljus, och CO2 injektion bra vägar att få sina växter att frodas (det sista är aningen överkurs kanske är själv ingen CO2 expert, har aldrig testat mig på det, växterna växer så det knakar i allafall!)

        Javaormbunken är en art som växer relativt långsamt, och är en rotväxt, alltså är det en mkt god idé att köpa lerkulor med näring på närmsta akvarieaffär för ett par kr styck. Rotväxter tar, till skillnad från snabbväxande stängelväxter såsom vattenpest, sin näring genom sina rötter.

        Skicka gärna en bild på ditt akvarium så kan vi kanske artbestämma lite växter.
        60 Liters Växt/Sällskapskar +

        42 Liters Räkkar Cherry Red

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Den gödningen är ganska kass.

          Det är bättre att du köper PMDD och göder med, och kompletterar med Easy Carbo.
          Göd 15 ml av varje flaska PMDD två gånger i veckan, och 2-3 ml easy carbo varje dag

          Dessutom så är PMDD mycket billigare.

          Du kan köpa PMDD billigt på http://www.tradera.com och sök sen på PMDD
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            den gödningen är ganska kass.
            +1

            det är bättre att du köper pmdd och göder med, och kompletterar med easy carbo.
            Göd 15 ml av varje flaska pmdd två gånger i veckan, och 2-3 ml easy carbo varje dag

            dessutom så är pmdd mycket billigare.
            +1
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • johan__carlos@hotmail.com
              • February 2009
              • 11

              #7
              vad är egentligen PMDD? skulle kunna tänka mig ett par tips på växter och ljus? kanske skall lägga upp en projekt tråd?

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                PMDD står för "poor mans dupla drops", mer finns att läsa på www.haack.se/pmdd/
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...