Vad för alger? *BILDER*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anton_
    • February 2008
    • 44

    Vad för alger? *BILDER*

    Vad är detta för alger? Växer endast på roten just nu... Vad kan vara anledningen att att jag fått dom, är dom farliga samt vad gör jag för att få bort dom?

    http://i102.photobucket.com/albums/m..._/S5031055.jpg

  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag har svårt att se algerna på roten, men kanske det är vanliga grönalger?
    Annars är inte algerna farliga så för den sakens skull behöver du inte vara orolig.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Anton_
      • February 2008
      • 44

      #3
      Algerna ser lila ut... Kan det hjälpa kanske?
      Senast redigerad av Anton_; 15 February 2009, 19:09.

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Det ser ut som bruna kiselalger, det är vanligt att man får dem i nystartade akvarium.

        Alger har man alltid i akvariet, de gör ingen skada. Däremot kan de vara fula. Har man tillräckligt med växter som tar upp näring i akvariet, och tillräckligt stort filter, samt matar sparsamt, så kommer de allra flesta typer av alger att minska!

        Jag skulle tro att dina kiselalger kommer att försvinna efter några månader, och därefter kanske du kommer se andra alger (gröna), och senare kanske andra alger (till exempel tofsalger). Allt beror på hur mycket näring som finns i vattnet.

        Plantera så mycket växter du bara kan, så tar de upp näring och då trivs inte algerna

        Fiskar som Ancistrus tycker om vissa alger, bland annat vissa gröna alger och kiselalger. Om du vill köpa en algätande fisk är det viktigt att välja en som blir lagom stor för ditt akvarium, för många blir alldeles för stora för mindre akvarium.
        / Ebba

        Kommentar

        • Anton_
          • February 2008
          • 44

          #5
          Okej, är bara det att akvariet varit uppe över ett år.. Men då är det nog inget att oroa sig över. Roten ska ändå snart åka ut så kanske gör det lite tidigare.. Tack för svaren

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Okej, då kanske det är något i akvariet som har förändrats (matning, näring, antal fiskar, ljus?) som gör att det kommit alger helt plötsligt. Men är akvariet så pass igångkört och lite äldre så får du nog bukt med problemet
            / Ebba

            Kommentar

            Arbetssätt...