Algproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alvakvarium
    • January 2009
    • 85

    Algproblem

    Har haft långa, gröna alger i mitt akvarium i nästan ett år nu, oc inte lyckats få dem väck. Har testat algborttagningsmedel som på något underligt vis bara fick växterna att dö, och jag tar bort jättemycket alger med handen varannan vecka ungefär, och vattenbyten. Nu har jag hört av en person att man kan låta bli att ge fiskarna mat på några dagar, så äter de algerna. Är detta sant?
  • Morpheus
    • February 2003
    • 673

    #2
    Ursprungligen postat av Alvakvarium
    Nu har jag hört av en person att man kan låta bli att ge fiskarna mat på några dagar, så äter de algerna. Är detta sant?
    Det beror helt på vilka fiskar du har! har du platy eller malar så kan det bli bättre. Mata lite mindre så får inte algerna så mycket näring. Jag tror snart att defdac eller någon annan växt/algexptert kommer att svara dig med bättre info.
    Mvh Anders

    Kommentar

    • Alvakvarium
      • January 2009
      • 85

      #3
      Ursprungligen postat av Morpheus
      Det beror helt på vilka fiskar du har! har du platy eller malar så kan det bli bättre. Mata lite mindre så får inte algerna så mycket näring. Jag tror snart att defdac eller någon annan växt/algexptert kommer att svara dig med bättre info.
      Okej. Har en mal och några guppys. Men kommer det att skada de andra fiskarna om de inte får lika mycket mat? Somdet är nu så får debara varannan dag.

      Kommentar

      • Morpheus
        • February 2003
        • 673

        #4
        De flesta fiskarter(vad jag vet) kan klara sig utan mat i ungefär en vecka. Det är ungefär så det fungerar i naturen. Det är inte varje dag de får mat. Pröva och se om det blir bättre.

        Sedan kan du ju pröva med att minska på tiden till 8-10 timmar per dag. Står akvariet i ett rum där det får lite solljus gör detta också att du får ökad algmängd. Täck den sidan eller sidorna som det kommer ljus på med mörkt papper eller liknande.

        ///Anders
        Mvh Anders

        Kommentar

        Arbetssätt...