Växterna vill inte bubbla?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #16
    Kom på den lösningen i fjol när jag såg en bild på aquamedic reaktorn, Klicka på bilden för större version

Namn: t_2460.jpg
Visningar: 1
Storlek: 33,8 KB
ID: 2105124plockade fram 2 gamla slamhävertar och började laborera, provkörde den efter ett 2213 i 100 baljan och den funkade bra även om cirkulationen var lite dålig.

    Varför är du inte guldis längre vännen?
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Antingen löser inte dina diffusor/er tillräckligt med CO2 i vattnet. Och/eller så är inte belysningen tillräcklig. Men halten CO2 kan man ju enkelt kolla med ett test. För precis som du säger så syns det genast på Riccian om det är "nåt drag".
      Ett annat förvånansvärt vanligt förekommande fel är för mycket bös runt växterna och i filtret som sligger och tar en oherrans massa syre.

      Bubblar inte Riccia är det nog dock något som är paj med CO2-upplösningen så tipset om att testa CO2-halten är bra. Riccia bubblar dessutom först av alla växter vid ganska måttlig ljusmängd förutsatt att CO2-nivån är bra, så inneffektiva CO2-reaktorer är ett hett tips.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • nysa81
        • October 2008
        • 224

        #18
        jag skulle tro att det är innefektiva reaktorer, men jag ska avvakta lite tills jag fått sätta dit ett till lysrör, jag har tagit det lugnt efter grönvattnet.
        Det finns ju ytrymme för 4 st 80W T5 i min ramp, så min tanke är att i sllutändan köra 2 st Plant-grow och 1 st Reef White, tror det blir en bra kombintion av ljus.
        Kör man bara plant-grow rör blir det alldeles för rött i karet enligt mitt tycke.
        "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
        20L Körsbärsakvarium
        112L Sällskapsakvarium
        375L Växtakvarium

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #19
          Ursprungligen postat av defdac
          Ett annat förvånansvärt vanligt förekommande fel är för mycket bös runt växterna och i filtret som sligger och tar en oherrans massa syre.
          Ja men den förbrukningen ger ju koldioxid till vattnet så det kan ge bättre tillväxt utan att det syns som bubblor.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Ja men den förbrukningen ger ju koldioxid till vattnet så det kan ge bättre tillväxt utan att det syns som bubblor.
            Helt klart. Men. Ser man inte syreutveckling pga dåliga syrenivåer så är det ett tecken på för hög biolast och då brukar även ammoniumnivåer vara lite skakiga. Låga syrenivåer brukar även gå hand i hand i triggandet av diverse alger.

            Det är lite samma sak som att man inte ska ha helt stillsam yta för att försöka hushålla med CO2. Ett effektivt gasutbyte jämnar ut gasnivåer och gör att det aldrig blir syredippar och konstiga CO2-spikar som triggar toffsalger.

            Såfort jag märker att cirkulationen inte vajjar växter och rör yta och det är dåligt med syreutveckling blir jag mycket brydd och ser genast till att fixa rent slangar till filter, slamsuga och göra rent filter. Då brukar bubblet hoppa igång direkt.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #21
              Ursprungligen postat av defdac
              Helt klart. Men. Ser man inte syreutveckling pga dåliga syrenivåer så är det ett tecken på för hög biolast och då brukar även ammoniumnivåer vara lite skakiga. Låga syrenivåer brukar även gå hand i hand i triggandet av diverse alger.

              Det är lite samma sak som att man inte ska ha helt stillsam yta för att försöka hushålla med CO2. Ett effektivt gasutbyte jämnar ut gasnivåer och gör att det aldrig blir syredippar och konstiga CO2-spikar som triggar toffsalger.

              Såfort jag märker att cirkulationen inte vajjar växter och rör yta och det är dåligt med syreutveckling blir jag mycket brydd och ser genast till att fixa rent slangar till filter, slamsuga och göra rent filter. Då brukar bubblet hoppa igång direkt.
              Bra svar

              Kommentar

              • nysa81
                • October 2008
                • 224

                #22
                håller med, lär mig nya saker hela tiden först dit med mer ljus, sedan kanske byta ut diffusorerna, så får vi se hur det utvecklar sig.
                så jävla skönt att mitt grönvatten är borta, gör saken mycket mer rolig
                "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
                20L Körsbärsakvarium
                112L Sällskapsakvarium
                375L Växtakvarium

                Kommentar

                Arbetssätt...