PMDD Stor skillnad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grave
    • June 2008
    • 14

    #31
    [quote=Skiren;1262699]Citronsyran ska blandas i det destillerade vattnet som man sedan blandar i NutriSi i. De ämnen ni behöver är KNO3, KH2PO4 samt NutriSi/Mikro+(beroende på vattenvärde som nämnts). Ur detta får man NPK (Kväve, Fosfor, Kalium) samt järn och andra spårmetaller som växterna behöver./quote]

    okej tack för svar hoppas där följer närmare beskrivning på hur man blandar annars frågar jag igen

    Kommentar

    • Skiren
      • December 2005
      • 749

      #32
      japps
      http://skiren.blogspot.com

      Kommentar

      • zoolander
        • August 2008
        • 271

        #33
        Nu är jag inne på dag 2 med Easy carbo och har kört PMDD i ca 3 veckor.

        Hur snabbt bör jag märka en skillnad? Jag har riktigt fina dragon stone stenar i mitt kar och de flesta är snuskigt gröna, måste jag ta upp och rengöra dem?
        Kommer växterna snygga till sig själva eller måste jag kasta dem? (Ruskigt mkt trådalger)

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #34
          Ursprungligen postat av zoolander
          Nu är jag inne på dag 2 med Easy carbo och har kört PMDD i ca 3 veckor.

          Hur snabbt bör jag märka en skillnad? Jag har riktigt fina dragon stone stenar i mitt kar och de flesta är snuskigt gröna, måste jag ta upp och rengöra dem?
          Kommer växterna snygga till sig själva eller måste jag kasta dem? (Ruskigt mkt trådalger)
          Innan du ser nån kraftig skidnad i tillväxt får du nog ge det ett par veckor med EC.
          Vad gäller alger så borde det bli så att du får så pass tillväxt med nya rena växtdelar att du kan sortera bort dom gammla med alger på .
          För att få stenarna rena skulle jag råda dig att när du ska dosera EC så plockar du upp en sten och håller den över karet och sen häller den dagliga dosen EC direkt på stenen och låter den va indränkt i EC ett tag innan du lägger tillbaka den med den algbeklädda sidan neråt så blir du nog snart av med problemet där med

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #35
            Dags för lite elbow grease tror jag. Innan varje vattenbyte rullar du upp alla trådalger på grillpinne och skrubbar bort så mycket alger du orkar på de ställen du finner mest irriterande. Gör aldrig detta utan att även göra ett vattenbyte efteråt. Såfort du bryter av en alg riskerar du sporutsläpp. Utan vattenbyte så hjälper du den alltså att sprida sig.

            Allteftersom växterna fyller i och tar sig och börjar skugga ordentligt kommer det bli mer och mer algfritt, men jag tror inte du ska räkna med att dom försvinner av sig själva.

            Alger försvinner bara "av sig själva" när man trimmar bort algangripdna växtdelar eller har en algätare som käkar upp dom, resten är manuellt akvaristgöra.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #36
              EC ska väl vara ganska effektivt på att döda alger så om man gör stora vattenbyten borde man kunna behandla övre halvan av karet utan allt för mycket "elbow grease"?

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                Ja man kan nog se det som en liten hjälp iaf. Tyvärr har ju några här på forumet rapporterat att dom har toffsalger trots EC-dosering vilket får mig att tvivla lite på EC:ns supereffektiva antialgegenskaper. Jag doserade iofs EC direkt på toffsar förra veckan och dom är faktiskt borta nu när jag kollade =)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • zoolander
                  • August 2008
                  • 271

                  #38
                  Nu har jag kört Easy carbo i över en veckas tid (maxdos) + en dos PMDD 1 gång i veckan. Algerna har inte minskat alls. Förra helgen rengjorde jag karet ruskigt noga på rutor+sand för att bli av med de synliga. Men nu 5 dagar senare är det rejält grönt igen på rutan...

                  Ska jag gå över till dubbeldos PMDD?

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #39
                    Jag tycker du ska hålla skötseln så exakt och regelbunden som möjligt för att skapa stabilitet och fokusera stenhårt på att få igång växterna - och i största möjliga mån försöka ignorera algerna. Ändra inte doseringen av PMDD. När du ändrar gödningsdosering så får du vänta runt en månad innan du märker skillnaden, och det är väl i princip så länge du har haft igång akvariet om jag förstår första inlägget rätt.

                    Försök att inte hålla på och stöka runt för mycket och skrubbar du alger är ett rejält vattenbyte ett krav. Stöka aldrig omkring mitt i veckorna om du inte är beredd att göra ett stort vattenbyte.

                    Om möjligt så sänk vattennivån innan du skrubbar bort algerna från rutan med hushållspapper. Allt för att slippa simmande zoosporer som sätter sig på rutan igen.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • zoolander
                      • August 2008
                      • 271

                      #40
                      Fortfarande mkt alger...jag börjar bli orolig.

                      Jag har blästersand, idag så är det fläckvis grönt i sanden (ser ut som översta sandkornen blivit gröna)

                      Jag gjorde ett större vattenbyte och putsade rejält för någon vecka sedan.

                      Jag har inga malar alls, hjälper det om jag inhandlar ett par tror ni? Jag matar extremt lite, har på karet ca 10 timmar per dag + mitt ytterfilter är rejält.

                      Hur högt tryck ska man egentligen ha på filtret, kör en bit under max idag.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #41
                        Hm.. Det är nog läge för en bild. Det är alltför ofta vi här i forumet jagat algproblem som visat sig vara en liten prick på ett ruttet blad längst in i ett växtbuskage =)

                        En del alger får man alltid leva med. Ljus sand *är* svårt att hålla algfri, det är därför alla som tävlar med växtakvarier som har vit sand i sista sekunden häller på ny fräsch sand överst inför fotograferingen...
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Skiren
                          • December 2005
                          • 749

                          #42
                          Men härre gud det har ju bara gått en vecka! Vänta några veckor till med exakta rutiner så ska du se att det händer grejjer. Det gröna kan vara cyano, kolla upp det. Om så är fallet rekommenderar jag punktbehandling av EC innan det blir för mycket(kolla tidigare inlägg på min blogg, länk nedan).
                          http://skiren.blogspot.com

                          Kommentar

                          • Galne-Gurra
                            • April 2008
                            • 1080

                            #43
                            Ursprungligen postat av zoolander
                            Nu har jag kört Easy carbo i över en veckas tid (maxdos) + en dos PMDD 1 gång i veckan. Algerna har inte minskat alls. Förra helgen rengjorde jag karet ruskigt noga på rutor+sand för att bli av med de synliga. Men nu 5 dagar senare är det rejält grönt igen på rutan...

                            Ska jag gå över till dubbeldos PMDD?
                            Vänta tills du kört med EC i 3-4 veckor och se vad det blir för resultat,sedan om du skall öka pmdd dosen beror nog på om växterna uppvisar brister av olika ämnen,och hur stor växtmassa du har i karet...
                            http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                            Kommentar

                            Arbetssätt...