Död korallväxt i sötvatten?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GunillaGurami
    • February 2009
    • 4

    Död korallväxt i sötvatten?!

    Jag har en gammal uttorkad korallväxt ifrån Mexico. Den har varit uttorkad i mer än tre år och är alltså inget som lever. Nu har jag ett sötvattensakvarium hemma. Min fråga är om jag lägger denna i blöt och ser till att skölja ur den ordentligt... Kan jag då använda den i mitt akvarium eller kan den göra fiskarna ledsna (läs sjuka)??? Den är så fin och skulle göra sig bra tillsammans med fiskarna...
  • GunillaGurami
    • February 2009
    • 4

    #2
    Ja... jag kanske ska tillägga att varför jag frågar en tillsynes konstig fråga beror på ett mycket diffust, ointresserat och fantastiskt oklart svar ifrån akvarieaffären jag var på...
    Så jag blir oerhört tacksam om någon kan komma med ett svar om varför det inte skulle kunna gå att använda denna torkade korallväxt i ett sötvattensakvarium... Jag antar att vissa snäckskal och prylar som åker ner i karen också kommer ifrån havet ibland?!

    Kommentar

    • Agnez
      • February 2007
      • 337

      #3
      Kanske inte svar på din fråga men jag hade ett par torkade sjöstjärnor, som jag tror var äkta. Fick dom i ett blomarrangemang. En av dessa lade jag ner i mitt kar det blev snyggt i typ en dag. Den löstes upp totalt, kanske med lite naffsande hjälp från firrarna. Dom blev inte sjuka av det vad jag vet i alla fall.
      Agnez

      Kommentar

      • GunillaGurami
        • February 2009
        • 4

        #4
        Läskigt med upplöst sjöstjärna! Denna växt har tidigare varit i en vas med vanligt vatten och har då inte lösts upp... Så det hoppas jag verkligen inte att den skulle göra nu... OM jag vågar peta ner den i akvariet förstås!!!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Gunilla: Den kommer med tiden (år) att lösa upp sig, men värre är att den blir en algodling, och det är mycket svårt att få bort algerna.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...