Ancistrus äter upp svärdsplantorna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #16
    Du får väl helt enkelt ta dig ett bett och kolla, vem vet dom kanske hamnar i salladen istället..
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • prisoner
      • December 2008
      • 78

      #17
      Förstår inte varför man vill ha ancistrus i ett växtkar. Dom är ju växtätare så det är ju bara att räkna med problem. Det finns ju så många andra snygga algätare som inte går på växterna. Enda gången jag skulle få för mig att ha ancistrus vore i ett ciklidkar där man inte har så mycket växter dom kan tugga på.

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #18
        Jag har ancistrus i alla mina 11 kar och inte i något av dem äter ancistrus på växterna.
        Sen jag gjorde mig av med slöjstjärtarna så växer svärdsplantorna som ogräs. Får rensa ut allt emellanåt.
        Trickset är att ha rötter ät dem som de kan gnaska på.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Dussa
          • March 2008
          • 32

          #19
          Jag fick med alla fiskar när jag tog över akvariet. Jag älskar malar, och det är ju inte så snällt att skaffa t.ex. en gibbiceps till mitt 240-liters akvarium, så då passar ju de här bättre storleksmässigt och jag är bara glad över att de är där! Tack för alla svar, det ger perspektiv och jag lär mig nytt! Men malarna vinner över växterna, om jag ska prioritera!

          Har ni tips på andra malar som är läckra och rums i 240 l så lyssnar jag gärna. Även om de inte får plats just nu.

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #20
            Ursprungligen postat av Anettejt
            Ja så kan man åxå se på saken.
            Fast slöjstjärtar kan man väl knappt ha med nån växt. Har hört att de t.o.m massakrerat anubias. Köp riktiga fiskar!
            Jep anubias ryker med rötter och alt i växt pirayornas munnar (Läs slöjstjärt) Jop slöjstjärtar är riktiga fiskar det är bara ni grönsaks akvarister som har svårigheter med att se skilnad på amfibier och fiskar.
            De har till och med ätti up palntor med ciklidgräs. Fast Karlson den större slöjstjärten plockar med lätthet upp 3-4 gröna ärtor i munan och tuggar förnöjt på dom i 15 sekunder tills de är dags för nästa gång att fylla munne med ärtor.
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #21
              Ursprungligen postat av Anettejt
              Mina får med Hikaris men dock förbaskat så föredrar de svärdsplantorna...
              Jag tror de är väääldigt goda!
              Prova med vitacrafts palntchips i stället ½ priset och anc. älskar dom och råskalad potatis.
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #22
                Ursprungligen postat av Dussa
                Jag fick med alla fiskar när jag tog över akvariet. Jag älskar malar, och det är ju inte så snällt att skaffa t.ex. en gibbiceps till mitt 240-liters akvarium, så då passar ju de här bättre storleksmässigt och jag är bara glad över att de är där! Tack för alla svar, det ger perspektiv och jag lär mig nytt! Men malarna vinner över växterna, om jag ska prioritera!

                Har ni tips på andra malar som är läckra och rums i 240 l så lyssnar jag gärna. Även om de inte får plats just nu.

                Jop Anc behöver trä för att maggen skall funka på den enl litteraturen jag läst i. Jag har en magroverot i mitt kar för visso färgar den ut men den är snyg och Anc. behöver 0den att gnaga på. Roten blir finare i strukturen av gnagandet.
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #23
                  Jag har löst ancistrus-problemet genom att nästan uteslutande ha Anubias i mitt akvarium. Men det boror också på att jag har ett "vanligt" enkelt 18w- aquarelle lysrör och inte kan ha så många andra växter.

                  Men jag tycker det är riktigt snyggt när hela botten är täckt av anubias och någon enstaka högre växt sticker upp bland detta. Tyvärr är det väl inte den perfekta omgivningen för en ancistrus, min har problem med att ta sig förbi växterna så jag har gjort "gångar" bland växterna som han kan passera genom.

                  Kort sagt: Förkasta inte Anubias som växt

                  Jag har även två små svärdsplantor som är hans "godis" trots att han får Hikari Algae wafers. De hinner precis producera några blad innan han käkar dem, men de dör inte! Så det är en bra källa till mat för honom
                  / Ebba

                  Kommentar

                  Arbetssätt...