Lowtech med massor av alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AlCorydora
    • May 2007
    • 14

    Lowtech med massor av alger

    Har ett 250 liters lowtech med kaktusjord och 2-3 mm rådasand.
    Har fått mycket alger, tror det är trådalger. Men även någon luddig brun alg som sätter sig på växtbladen

    Karet har varit igång ca 4 månader och algproblemen började efter ca 3 månader

    Någon som har några tips eller har varit i samma situation?
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Välkommen i gänget...
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Hur sköter du akvariet?
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • AlCorydora
        • May 2007
        • 14

        #4
        250 liters. 1 36w aquastar,1 36w flora. 12,5 timmar per dag.

        Ingen co2Har haft igång akvariet i ca 5 månader nu.
        Har ej gjort ett vattenbyte än. Nitrit, ph och kh är bra.
        Körde med pmdd i starten sen slutade jag.

        12 fiskar; 2 svärdbärare, 1 kampfisk, 3 ancistrus, 6 corydoras

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Växer växterna väldigt bra eller har dom också börjat strejka?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Gunrunner
            • February 2009
            • 56

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Växer växterna väldigt bra eller har dom också börjat strejka?
            Har samma problem och det gäller den bruna algen som sätter sig på växterna, växterna har ochså börjat lägga ner. Några förslag? Ursäkta för att jag nallade tråden.
            Can i walk and bark at the moon!!!!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Växterna i mitt lowtech har aldrig växt särskilt bra, flytväxterna har uppenbar järnbrist, och hela akvariet har blivit en imponerande Oedogonium-odling.

              Jag tror inte jag nånsin kommer att köra lowtech igen, ett "vanligt" kar fungerar bättre för mig, både vad gäller alger och växter. Utom möjligen om jag får för mig att odla Otocinclus igen.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • AlCorydora
                • May 2007
                • 14

                #8
                Hornsärven, andmaten och vallisnerian har växt bra. Tog väck nästan all hornsärv pga mycket alger på den. Kanske va mindre bra..

                polysperman är rätt slö, tappar en del blad längst ner på stammen.

                cryptocyronen växer ganska bra, gallrade nyss bort en massa algangripna blad.
                Anubiasen kommer det nya skott på

                Om det nu skulle vara så att det är för låga näringsnivåer så att växterna inte mår bra och algerna gynnas av det, om jag börjar göda med pmdd kontinuerligt blir inte näringsnivåerna för höga i akvariet då? Ska ju bara göra ett vattenbyte i halvåret..

                Eller ska jag bara vänta ut det hela, trimma växter och låta akvariet mogna ett tag till?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Jag har som Azur heller aldrig haft någon riktig lyckad lowtechburk så jag känner inte riktigt att jag kan felsöka ordentligt här. Hade samma problem som Azur förövrigt.

                  Teorin är att bottnen ska kunna mineralisera all överbliven fiskmat och att man har rejäl fisklast. Redan där är det uppbyggt för problem om man inte har en massa växter som kan ge alla bakterier rejält med syre och tar upp överbliven ammonium etc.

                  Får man inte igång bottnen eller den inte mår bra så har man ett litet monster som man inte riktigt kan påverka så mycket.

                  De fel jag tror att jag alltid gjorde var att jag matade väldigt sällan så burken fick i princip ingen näringsingång att tala om. Algerna var dom som växte bäst förmodligen för att dom klarade de låga näringsnivåerna bättre än växterna.

                  Jag var aldrig främmande för vattenbyten men dom kom ju väldigt sällan med flera månaders mellanrum. Att sätta i sten att bara göra ett vattenbyte i halvåret känns lite riskabalt, speciellt när/om man märker att man får en oherrans massa mulm/gyttja som ligger och tar en massa syre - samtidigt som växterna ser ut att gå ner sig.

                  Hornsärv är en riktig bikarbonatsslukare, och jag antar att bikarbonatet kan ta slut efter ett tag. Vattenbyte hjälper då såklart. Jag med väldigt lågt KH har aldrig lyckats speciellt bra med bikarbonatsväxter som Hornsärv. Detta tror jag även har att göra med att det krävs en hel del ljus för att dessa processer ska funka och det har man sällan i lowtechs.

                  Är äldre blad fula tyder det faktiskt på att det är dåligt med makroämnen trots avsaknaden av vattenbyten (som brukar få makroämnen som kväve och fosfor att öka). Är ljusa skott bleka på polysperman tyder det även på mikrobrist, som egentligen är den brist man borde se först i denna typ av akvarier.

                  En enkeldos PMDD i veckan är mycket måttlig dosering, du kan ju börja och se om växterna direkt ser mycket piggare ut. Då borde det vara relativt ofarligt att fortsätta dosera.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • AlCorydora
                    • May 2007
                    • 14

                    #10
                    Okej, ska göda en gång i veckan, se ifall det leder till någon förbättring.
                    Tack för hjälpen!

                    Kommentar

                    • MattiasL
                      • September 2006
                      • 1479

                      #11
                      Om det inte räcker så kör en dubbeldos. Det satte fart på mitt förra lowtech.
                      Qui audet adipiscitur!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...