CO2 funderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • d_mickelsson
    • February 2006
    • 25

    CO2 funderingar

    Jag hade en fundering om dem flaskor som man använder till paintball gevär som är på va 1-2kg eller något sånt, skulle det tekniskt sett kunna fungera till ett 112liters akvarium? Jag hittade en för 248kr på stratec.
    Hur länge skulle en sån tub kunna räcka i mitt fall?
  • Skiren
    • December 2005
    • 749

    #2
    Jadå de ska fungera. Problemet är att hitta en passande regulator med en nålventil så att man kan strypa flödet till några bubblor i sekunden.
    Jag har 6kg till mitt 112L och den har snart räckt i 2år. Så ett par månader får du ju ut iaf.
    http://skiren.blogspot.com

    Kommentar

    • ivanelvis
      • February 2004
      • 408

      #3
      1-2 kg eller nåt sånt... lite svårt att svara på
      kanske 2-12 månader eller nåt sånt
      hemsida
      http://hem.bredband.net/b734176/

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        har kranen standard anslutning på 22mm? har för mig dessa är 21mm och då kan det va lite jobbigare att fixa en passande anslutning men inte omöjligt på nåt vis.
        Hur som helst är inte själva tuben det dyraste utan just grejorna som reglerar gasen så snåla inte med ett par hundringar utan köp en 6kilos eller liknande direkt, fast ska du inte tillsätta så mycket funkar väl en 2kilos, är den mindre så skulle jag nog skippa den iaf.

        Kommentar

        • d_mickelsson
          • February 2006
          • 25

          #5
          vet inte vad det är för anslutning på dem tuberna. vart kan jag köpa tuber till ett hyffsat pris annars?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            Ursprungligen postat av d_mickelsson
            vet inte vad det är för anslutning på dem tuberna. vart kan jag köpa tuber till ett hyffsat pris annars?
            Ett alternativ är tuber för Sodastreamer. Nypris är väl ca. 250kr sen kostar byte ca. 50kr. En fördel är att man kan byta förbrukad tub i närmsta järnaffär. Kör med detta ett akvarie på 180l och en sån "flaska" räcker 3-4 månader.

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Ursprungligen postat av d_mickelsson
              vet inte vad det är för anslutning på dem tuberna. vart kan jag köpa tuber till ett hyffsat pris annars?
              gammla brandsläckartuber brukar gå att köpa hos dom flesta brandfirmor, bara att du kollar upp vilka som fyller brandsläckare i dina trakter så kan du få en konverterad och fylld tub för några hundringar mer än för den där lilla tuben

              Kommentar

              Arbetssätt...