köttätande växt i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    köttätande växt i akvariet

    Vi har fått en smärre invasion av småflugor i våra akvarier. Och trots ökad hastighet på pumpen så blir vi inte av med dem, och fiskarna verkar inte kunna äta upp dem heller.

    Så fick jag en liten tanke... Jag gillar köttätande växter, men lyckas aldrig med dem då de vill ha mkt fukt och gärna bo i terrarie. Borde man inte kunna skaffa ett akvarium som är högt, för att sedan sätta i lite köttätare ovan ytan?

    Någon som vet?

    Kanske blir vi inte av med alla flugorna, men då kommer jag kunna ha köttätare och så kommer flugorna till användning
  • cecilienne
    • February 2007
    • 282

    #2
    Jag har egentligen ingen aning, men det låter som en cool och intressant idé! Akvariet och fiskarna tar ju ingen skada av vad som finns strax ovanför ytan, såvida inte extremt giftiga rötter dippar ner. Hade du tänkt dig i krukor då, eller?

    Kommentar

    • sting
      • September 2007
      • 481

      #3
      Menar du att du fått massa bananflugor i akvariet?

      Kommentar

      • Linapina
        • July 2008
        • 595

        #4
        Jag vet inte ännu hur jag hade tänkt att dets skulle se ut, men det jobbar jag på. Jag kan ju inte gärna fylla akvarie ytan med växter, då jag måste få ned ljus även i vattnet. Men det är steg 2. Funderar därför på att uppgradera mitt akvarium, och specialbeställa ett som är högt, så jag kan ha samma mängd vatten i (240 L) men ändå få plats med växterna i karet ovan ytan. Få se vad sambon tycker...

        Vet inte vilken sorts fluga det är, det är den lilla svarta, vet inte om de är vanliga blomflugor eller bananflugor (eller om det är samma sak).
        Vi har satt upp flugtejp i akvarierna ovan ytan som funkar bra, det håller ned beståndet men utrotar dem inte...

        Kommentar

        Arbetssätt...