döende svärdsplanta??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FishInTank
    • February 2009
    • 165

    döende svärdsplanta??

    har 3 svärdsplantor i mitt veckogamla 112 L kar , dom har stått planterade i 1 vecka nu, och nu så har 1-2 blad på varje planta blivit lite brunaktigare och lite mer " genomskinlig " eller vad man ska säga??

    det ligger en gödningstablett under varje planta och jag har det tänt ungefär 11-12 timmar om dygnet.

    är detta vanligt eller håller mina plantor som jag köpt med surt sparade pengar på att dö?
    nån som har tips på att få dom fula bladen fina igen?

    MVH
    Stoffe!
    455 L Växter
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Gödning vattnet? Hur mkt ljus har du? Vad för fiskar är i akvariet?

    Kommentar

    • Mella
      • September 2007
      • 154

      #3
      Ursprungligen postat av FishInTank
      har 3 svärdsplantor i mitt veckogamla 112 L kar , dom har stått planterade i 1 vecka nu, och nu så har 1-2 blad på varje planta blivit lite brunaktigare och lite mer " genomskinlig " eller vad man ska säga??

      det ligger en gödningstablett under varje planta och jag har det tänt ungefär 11-12 timmar om dygnet.

      är detta vanligt eller håller mina plantor som jag köpt med surt sparade pengar på att dö?
      nån som har tips på att få dom fula bladen fina igen?

      MVH
      Stoffe!
      Man får ha lite is i magen där, de får helt enkelt aklimatisera sig lite , vad har du för bottensubst?, ngn annan gödn?,ta bort de gamla bladen om du tycker att de inte pryder sin plats, och va lugn de kommer nya när akv kommer i balans, för tidigt att oroa sig..
      Sagt är sagt,.....

      Kommentar

      • FishInTank
        • February 2009
        • 165

        #4
        Ursprungligen postat av Mella
        Man får ha lite is i magen där, de får helt enkelt aklimatisera sig lite , vad har du för bottensubst?, ngn annan gödn?,ta bort de gamla bladen om du tycker att de inte pryder sin plats, och va lugn de kommer nya när akv kommer i balans, för tidigt att oroa sig..


        okedoke! jag kör med 2-5 mm vita/svart småsten, vet inte om det har nåt speciellt namn? nope tabletterna är den enda gödningen jag kör med just nu. finns det något annat som man kan rekommendera?

        annars får jag ta o bara lugna ner mig lite!
        455 L Växter

        Kommentar

        • FishInTank
          • February 2009
          • 165

          #5
          Ursprungligen postat av Nilsrolf
          Gödning vattnet? Hur mkt ljus har du? Vad för fiskar är i akvariet?


          2 st 18W T8 lysrör har jag, nästan nya. jag kör bara med bottengödning just nu, nåt bra flytande du kan rekomendera ifall det behövs?
          Det är inga fiskar i det just nu. men det kommer flytta in ett gäng Amano-räkor inom en liten framtid.

          / Stoffe
          455 L Växter

          Kommentar

          • Nilsrolf
            • November 2006
            • 549

            #6
            Ursprungligen postat av FishInTank
            2 st 18W T8 lysrör har jag, nästan nya. jag kör bara med bottengödning just nu, nåt bra flytande du kan rekomendera ifall det behövs?
            Det är inga fiskar i det just nu. men det kommer flytta in ett gäng Amano-räkor inom en liten framtid.

            / Stoffe
            Lysrören med reflektorer? Lite tunnt med ljus kanske, men svärdisarna skall nog klara sig med det ljuset du har. Beträffande gödning är väl pmmd det bästa, står massor om här. Jag kör co2, men easy carbon använder många, vårt att testa.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              "Svärdsplantor" säger du.. Ser dom ut såhär?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • FishInTank
                • February 2009
                • 165

                #8
                nej sådana är det inte
                455 L Växter

                Kommentar

                • FishInTank
                  • February 2009
                  • 165

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nilsrolf
                  Lysrören med reflektorer? Lite tunnt med ljus kanske, men svärdisarna skall nog klara sig med det ljuset du har. Beträffande gödning är väl pmmd det bästa, står massor om här. Jag kör co2, men easy carbon använder många, vårt att testa.


                  okej, kan man sätta in reflektorer i "efterhand"? skulle det bli mer ljus i baljan då?
                  455 L Växter

                  Kommentar

                  • Nilsrolf
                    • November 2006
                    • 549

                    #10
                    Ursprungligen postat av FishInTank
                    okej, kan man sätta in reflektorer i "efterhand"? skulle det bli mer ljus i baljan då?
                    ja

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Efter 5 1/2 månad i skenet från 1x master tl-d 18W/830 signalerade mina svärdsplantor att dom inte hade lust längre, det enda som trivdes var BB-alger.

                      Dunkade upp en akvastabil ramp från herkules för 295:- med 1x aquasky tl-d 18W/965 och ett 1x aquacoral tl-d 18W/03, kopplade in CO2 mäsk och drog på med dubbeldos pmdd, en vecka senare rensade jag bort alla gamla missväxta blad.

                      I dag 1 1/2 månad senare har jag en nära nog 100% tillväxt med svärdsplantor som både bryter vattenytan och breder ut sig.

                      Vad har du för lysrör och kan du tänka dig att prova pmdd?
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...