Vad är detta som blommat upp i ett akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akino
    • January 2008
    • 146

    Vad är detta som blommat upp i ett akvarium?

    Pyttesmå "ja vadå" som sitter på olika blad och svajar i takt med vattenströmmen, precis som små saltvatten anemoner och rörmaskar brukar göra. (Fast här är det färskvatten akvarium)



    Senast redigerad av akino; 11 September 2012, 13:56.
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    Coolt!!!

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Det är sötvattenshydror. De har nog hängt med något in. Tre av arterna är Chlorohydra viridissima, Pelmatohydra oligactis och Hydra vulgaris. Precis som maneter kan de brännas och kan möjligen vara farliga för fiskyngel. Om du matar med artemina eller liknande, tar de gärna det.
      Vill du ha bort dem, kan du behandla med vita prick-medicin.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • akino
        • January 2008
        • 146

        #4
        OK.

        skall jag betrakta dem som djur eller växt/alg/?

        och är det något som man kan låta vara eller bör det utrotas?
        Senast redigerad av akino; 11 September 2012, 13:55.

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Djur, släkt med sjöanemoner. Skulle tro att de är känsliga för salt om du är snål och inte vill köpa annat gift. Men om du ska använda salt beror på vad du har för andra djur och växter i karet. Jag gillar hydrorna om de inte blir för många. Snygg bild förresten!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Väldans fin bild på en hydra.
            De gör ingen direkt skada, men de kan massföröka sig och konkurrerar med yngel om smått foder (de tar nykläckt artemia t.ex).
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • cecilienne
              • February 2007
              • 282

              #7
              Nä, vad coolt. Sådana skulle jag vilja ha! (tror jag iaf...)

              Kommentar

              • Bowman
                • December 2008
                • 1318

                #8
                Jag har sådana med, och jag har bestämt mig för att låta dom vara, om populationen inte exploderar det vill säga.

                Fina varelser!

                Kommentar

                • akino
                  • January 2008
                  • 146

                  #9
                  Ursprungligen postat av Krax
                  Djur, släkt med sjöanemoner. Skulle tro att de är känsliga för salt om du är snål och inte vill köpa annat gift. Men om du ska använda salt beror på vad du har för andra djur och växter i karet. Jag gillar hydrorna om de inte blir för många. Snygg bild förresten!
                  jag har cabomba, röd lotus, echinodorus bleheri, rotala macrandra och rotundifolia, bacopa caroliana, e stellata, cryptocoryne bleheeri tror tror jag, microsorum, limnophilia sp mini annan cryptocorine, aponogeton nånting.

                  är detta att betrakta som känsliga för salt, djuren flyttar jag på om det behövs.

                  H.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...