Har skaffat CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    Har skaffat CO2

    Vad bör jag tänka på..? har en "Flipper" från dennerle och har 3-6 bubblor per minut, detta i 180 L.. är det på tok för lite? pH vill ej sjunka..men det kanske är OK ändå. Dennerle rekomenderade 10 bubblor per minut och 100 L men det verkar ganska mycket eller?

    Om jag höjer så kommer jag väl för eller senare få näringsbrist, i dag kör jag lite ferropol fån JBL när jag byter vatten, bör jag "ställa om" ?

    Jag har också dennerles järn tabletter men de skall kompleteras med 2 andra medel (verkar onödigt komplicerat)

    Vore trevligt med dags pellets som jag skulle kunna lägga i foderautomaten..?
    Senast redigerad av Xul; 03 February 2009, 09:57.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Att skaffa ett Co2 test är ju naturligtvis ett sätt att kolla halten Co2 i vattnet. Gissar att "flipper" är en reaktor som klarar att lösa tillräckligt med Co2. PH kontra Co2 är ju avhängigt KH-värdet.

    Kommentar

    • rick
      • April 2005
      • 1012

      #3
      Spontant tycker jag bubbeltakten låter mycket liten
      / Rickard

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        Ursprungligen postat av rick
        Spontant tycker jag bubbeltakten låter mycket liten

        Tack, då ligger dennerles rekommentation ganska bra då.. skall höja till 6-12 bubblor ett tag och se.. (dubblering). tänkte bara att hellre för lite än för mycket, att ta i brukar ju bara ge en katastof i en eller en annan form.

        Kommentar

        • rick
          • April 2005
          • 1012

          #5
          Vad är det för CO2 system?
          / Rickard

          Kommentar

          • ivanelvis
            • February 2004
            • 408

            #6
            jag har 60-70 bubblor per minut i mitt 120 liters kar, där är förvisso inga fiskar bara växter.
            hemsida
            http://hem.bredband.net/b734176/

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #7
              Ursprungligen postat av rick
              Vad är det för CO2 system?

              Det är liksom en labyrint där bubblorna stiger i ett sick sack mönster. Det är väl därför den kallas en flipper (gasblåsorna jämförs lite med flipperkulor)..



              Tycker den ser lite konstig ut att ha i akvariet faktiskt.
              Men den ingick i ett set..
              Senast redigerad av Xul; 03 February 2009, 17:22.

              Kommentar

              • rick
                • April 2005
                • 1012

                #8
                Ursprungligen postat av Xul
                Det är liksom en labyrint där bubblorna stiger i ett sick sack mönster. Det är väl därför den kallas en flipper (gasblåsorna jämförs lite med flipperkulor)..



                Tycker den ser lite konstig ut att ha i akvariet faktiskt.
                Men den ingick i ett set..
                Då är det som någon tidigare i tråden nämde reaktorn.. Den som löser upp gasen.
                / Rickard

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2883

                  #9
                  Dennerle brukar ju göra bra grejor så man kan ju hoppas att Flipper funkar bra. Men vad gäller mängd Co2 så hänger det ju ihop med flera saker. bland annat belysning och andel växter men även hur buffrande ditt vatten är (KH). Vid lite belysning och växter blir ju behovet mindre och har du ett lågt KH så riskerar du ju med för mycket Co2 sänka PH till "farliga nivåer". Att bara räkna bubblor kan ju ge vilket resultat som helst.

                  Kommentar

                  • Xul
                    • January 2007
                    • 709

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Dennerle brukar ju göra bra grejor så man kan ju hoppas att Flipper funkar bra. Men vad gäller mängd Co2 så hänger det ju ihop med flera saker. bland annat belysning och andel växter men även hur buffrande ditt vatten är (KH). Vid lite belysning och växter blir ju behovet mindre och har du ett lågt KH så riskerar du ju med för mycket Co2 sänka PH till "farliga nivåer". Att bara räkna bubblor kan ju ge vilket resultat som helst.
                    Jo..... det är sant KH 6 = OK

                    Ivanelvis, hur löser du denna mängd bubblor? Flippern jag har börjar "flöda" vid 24 bubblor per minut och bubblorna hinner ej lösas upp mera då vattenflödet uppåt i spiralen blir för snabbt.
                    Senast redigerad av Xul; 04 February 2009, 12:55.

                    Kommentar

                    • ivanelvis
                      • February 2004
                      • 408

                      #11
                      Med en sån här reactor
                      hemsida
                      http://hem.bredband.net/b734176/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...