fråga om en växt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viktor333
    • August 2007
    • 221

    fråga om en växt...

    frågar handlar om denna här växt: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=13&SOK=1

    Jag har planterat den i sanden och tryckt ner den ganska bra för att den skulle sitta. Men så lästa jag i arbetsbeskrivningen att rötterna kan dö? Och att man i bästa fall skulle plantera den på en rot? Om så är fallet får jag väl göra det...?

    För i affären nämde hon inget speciellt om den.
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    denna växt, växer bättre om den planteras på en sten eller en rot.

    växer den som ''vanligt'' i gruset så kan den ruttna lättare. vill man ändå ha den i gruset ska rotstammen,lite av rötterna vara ovan gruset, rötterna kommer sedan växa in i gruset men resten är ovan gruset så att den inte ruttnar.

    Kommentar

    • Fanbyalperna

      • September 2005
      • 752

      #3
      Har man fin sand bör man vara försiktig och inte plantera den för djupt. Jag har engelsk sjösten (den lite grövre) och där spelar det ingen roll hur man planterar den. Den växer fint iaf. Så hur du ska plantera den beror på ditt bottenmaterial.
      Vitsen är att det inte får bli för tätt kring rötterna.
      Har inte alltid rätt, men fel ibland

      Kommentar

      • larsemil
        • June 2008
        • 172

        #4
        jag har fått en anubias att ruttna i grov engelsk sjösten så jag skulle inte säga att det inte går...

        men att knyta fast den på en sten eller rot kan ofta bli riktigt snyggt. rötter ser mer.. hmm.. naturliga ut när det växer något på dem. jag har anubias på rötter i alla mina kar och är helnöjd med det. helt absolut en av mina favoritplantor!

        Lycka till!

        Kommentar

        Arbetssätt...